Vastupidise näite saan tuua Hispaania noortekohtust, kus kohtunik enne istungi formaalse osa algust alati noored süüdistatavad igapäevaste teemade abil nö soojaks räägib, selgitades, et seda on vaja nii noorel, et ärevusest üle saada kui ka tal endal, et tulla kontaktisaamiseks noore tasemele. Veelgi huvitavam oli näha, kuidas kinnises asutuses tulevad noored suure rõõmuga kallistama sedasama prokuröri, kes mõne kuu eest oli kohut vastu nende tahtmist veennud selles, et nende vabadust tuleb vähemalt aastaks piirata ja nad kodust eemaldada. Prokurör selgitas, et noortega tööks on vaja kirge, armastust ja autoriteeti ning eri hetkedel nende balansseerimise oskust. Ta ütles, et enne kui pole isiklikku kontakti, ei saa ka rääkida lapsesõbralikust kohtlemisest ning headest tulemustest.
Kinnitust sellele väitele olen ma näinud ka paljudes teistes riikides ning loomulikult ka Eestis heade spetsialistide näitel. Mulle ei meenu täna küll ükski õigusrikkumisi toime pannud lastega töötav asutus, mis ka tervikuna väärtustaks kontakti, suhtlemist ja positiivset suhtumist, aga ma usun ja loodan, et selline suhtumine muutub aegamisi ka meil normiks. Nendes asutustes, mis muutuse teele on juba asunud, pole olnud kerge vanu arusaamu murda.
Lisaks kultuuri ja nõudmiste muutmisele tuleb pöörata ka värbamisel enam tähelepanu isiksusele ning hoiakutele, kuna neid on raske muuta, samas professionaalseid oskusi saab alati täiendada. Kahjuks tuleb praeguses seisus Eestis värbamisel liigagi sageli lähtuda ainult sellest, et kandideerija on täitnud või täitmas minimaalsed professionaalsed nõuded.
Tänu mitmetele inimestele nii kolmandas sektoris kui ka näiteks Viru Vanglas olen õppinud seda, et hea kohtlemine ei tähenda tingimata leebust ning halb kohtlemine karmust. Meie seas on inimesi, kellel on karmid piirid ja ranged vaated, kuid kes on noortega ausad ja avatud ning keda noored austavad. Need inimesed on mulle kinnitanud, et austuse saab välja teenida vaid suhtlemisega, mitte kilbi, nuia ja ähvardustega.
Kokkuvõttes – selle kõrval, mida me õigusrikkumisi toime pannud laste ja noortega teeme, peaksime enam tähelepanu pöörama sellele, kuidas me nendega töötame ning kas me ülekuulamiste kõrval neid ka ära kuulata tahame ja oskame.