Nende muudatuste ettevalmistamiseks analüüsiti Eesti praktikat ning vaadati teiste riikide tegemisi ja rahvusvahelisi soovitusi. Tutvustame mõnd näidet.
Juhtumi kiire lahendamine
Alaealiste puhul on tähtis, et menetlus oleks kiire. Mida rohkem aega kulub, seda raskem on alaealisel seostada tegu ja tagajärge ehk õigusrikkumist menetluse ja mõjutusvahendiga. Kui menetlus kestab pikalt, satub ohtu see positiivne eesmärk, mida menetluse ja mõjutusvahendiga saavutada sooviti.
Eriteadmistega menetlejad
On oluline, et kõigil õigussüsteemis alaealistega tegelevatel spetsialistidel – politseinikel, prokuröridel, kriminaalhooldajatel, kohtunikel ja kaitsjatel – oleks eriteadmised laste õiguste, sobivate küsitlemisvõtete, lastepsühholoogia ning lapsele kohandatud keelekasutuse alal. Sama tähtis on tunda erikohtlemise nõudeid ja võimalusi.
Kui tunda alaealise õigusrikkuja riske ja vajadusi, on võimalik välja selgitada, mis laadi, kui intensiivset ja kui pikka sekkumist on vaja. Näiteks väikese riskiga õigusrikkujatele tasub reageerida minimaalselt ning põhitähelepanu tuleks pöörata keskmise ja suure riskiga õigusrikkujatele. Vale intensiivsusega reageerimine võib uue rikkumise riski hoopis suurendada.
Igasugune reaktsioon avaldab mõju siis, kui see on vastavuses õigusrikkuja vanuse, küpsuse ja arengutasemega. Seetõttu soovitatakse alaealiste erikohtlemise põhimõtteid laiendada ka noortele täiskasvanutele. Uuringud on näidanud, et 18-aastaseks saamine ei tähenda automaatselt küpsuse saavutamist.
Mõjutusvahendid karistamise asemel
Eesmärk on vältida menetlusega kaasnevat negatiivset mõju alaealisele, näiteks süüdimõistmisest ja karistusest tulenevat häbimärgistamist. Karistamisele keskenduv käsitlusviis ei ole kooskõlas ka ÜRO lapse õiguste konventsiooniga. Kus võimalik, tuleks karistusi vältida ja eelistada reageerimist pere, haridus- või sotsiaalsüsteemi kaudu.