Psühholoogide sõnul sõltub lapse kaasamine koristamisesse eelkõige lapsevanema kehtestatud kasvatusstiilist. «Tihti on kasutusel «piitsa ja prääniku meetod» – lapsele antakse konkreetne juhis ning kui laps jätab koristamata, ootab ees karistus, aga koristamise eest saab laps tasu, näiteks kiita,» ütles Saard. Seejuures on olulisem last pigem kaasata, mitte sundida.
«Kui last ainult sundida, siis lapse poolt tajutud «käsumajandus» ei ole kindlasti kõige positiivsem ega jätkusuutlikum lahendus,» tõdes Saard. «Enam soovitav on see, kui laps tajub koristamist ja muid kodutöid koostööna ning oma panuse andmisena ühisesse eesmärki,» lisas ta.
Kuna vanemate käitumine mõjutab suuresti laste enda käitumist, ei tasu Saardi sõnul loota, et lapsed oma toad vabatahtlikult korras hoiavad, kui vanemate toad ja asjad on segamini. «Lapsed ei ole motiveeritud koristama, kui vanemad väljendavad omapoolset vähest viitsimist või vastumeelsust koristamisega seoses,» tõdes Saard. Seetõttu on lapse jaoks väga oluline, et ta näeks, kuidas vanemad koristavad ning last tegevusse kaasavad.
Selgita eesmärki ja tee kava
Saardi sõnul on oluline lapsele selgitada koristamisega kaasnevat suuremat eesmärki, näiteks võib lapsele öelda, et koristamine on tema panus mõnusa kodu loomiseks terve pere jaoks. «Samuti tasub lapsele öelda, mida teevad teised pereliikmed sama eesmärgi nimel – samal ajal kui sina koristad oma tuba, peseb ema pesu ja isa viib prügikasti välja,» ütles Saard. Psühholoogi sõnul on oluline, et laps tunneb võrdust kodusse panustamisel, millegi olulise saavutamist ning ka tunnustust. «Sellega kaasnevalt ei taju laps käsutäitmist ega täida kohustusi hirmust karistuse või millestki ilmajäämise ees,» lisas Saard.