Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Hirmsad faktid: üle poole Eesti lastest on internetist näinud midagi õõvastavat (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Cseh Ioan / PantherMedia / Scanpix

Värske küsitluse kohaselt on 55 protsenti 9–14-aastastest Eesti lastest leidnud internetist midagi hirmutavat või õõvastavat.

Rahvusvahelise uuringufirma Norstat viis läbi uuringu ja avastas, et 57 protsenti Eesti lastest peavad internetis hirmutavaks vägivalda, 51 protsenti loomade ja 35 protsenti laste kannatusi. 32 protsenti nimetas hirmsaks nähtud pilte või videoid sõjast ning 27 protsenti haiglatest või operatsioonidest. 38 protsenti on kogenud isiklikku kiusamist interneti teel.

Psühholoog Kätlin Konstabel ütleb, et lastega võiks veebiteemadel rääkida mitte ainult siis, kui jama majas ja vanem tunneb kohustust moraali lugeda. «Internetis toimuv on lastele ja paljudele suurtele igapäevaelu oluline ja tihti tore osa. Kui vahel mõeldakse, et lapse teismeikka jõudes on «rääkimise rong» läinud, siis see on vale – ka teismelistele läheb tegelikult vägagi korda, kui vanem üritab kontakti saada, tunneb tema (neti)tegemiste vastu siirast huvi ja jagab oma mõtteid,» selgitab Konstabel.
 
Läbiviidud uuring näitab, et laste enda hinnangul ei tea kaks kolmandikku vanematest, mida nende järelkasv internetis teeb.
 
Lapsed väitsid uuringus, et 51 protsenti neist jõudis hirmutava materjalini juhuslikult, 32 protsendil juhtudest näitas seda keegi teine ning 39 protsenti leidis sellist sisu sotsiaalmeedia vahendusel.
 
Uuringu kohaselt on 96 protsendil Eesti lastest vanuses 9-14 oma mobiiltelefon, 43 protsenti kasutas isiklikku tahvel- ja 42 protsenti tavaarvutit. Eesti lastest kasutab internetti iga päev 83 protsenti, lätlastest 85 ja leedukatest 88 protsenti.
 
2017. aasta juunis läbiviidud uuringus osales 525 9–14-aastast last Eestist. Sarnased uuringud viidi läbi ka Lätis, Leedus ja Rootsis. Uuringu tellis Tele2.
 
Tagasi üles