«Lisaks on probleemiks, et laps tahab olla kõiges liider, parim ja alati tunnustatud. Kui nii ei ole, on kohe trots, kodus ka nutt lahti.
Olen nõutu, mida teha. Rääkinud olen ise psühholoogiga ja ka laps on käinud psühholoogi jutul. Last kiidetakse, et ta on tubli ja aktiivne, aga selle probleemiga ei oska ma kuidagi enam käituda.
Kodus on kõik olemas, kuid lapse isaga oleme lahus. Laps on kaks nädalat isaga ja kaks nädalat minuga. On ka ainus laps. Loodan, et saate nõu anda, mida ja kuidas teha.»
Vastab psühholoogiline nõustaja, Gordoni Perekooli koolitaja Õnne Aas-Udam:
«Teie jaoks on suur mure, et tütar näppab teiste tagant, ka peidab või lõhub nii lasteaiakaaslaste asju ning sama ebakohane käitumine toimub ka kodus.
Korduvat varastamist tasub vaadata kui sümptomit mingi sügavama mure või emotsionaalse probleemi peale. Lapse sobimatu käitumine kannab endast sõnumit vanemale - olen hädas! Näppamine võib olla stressi maandamise vahend, kui on suhted sassis või halb olla.
Kirjutate, et elate mehest eraldi ning laps liigub nädalate kaupa ühe vanema juurest teise juurde.
Võite mõelda, kui palju stressi või ärevust selline elukorraldus lapses võib tekitada?
Või kui rahumeelsed või pingelised on teie ja ekskaasa omavahelised suhted - pinged vanemate vahel kanduvad automaatselt ka lapsele.
Või kui palju teiepoolset/isapoolset positiivset tagasisidet, aega ja tähelepanu laps muidu saab? Teada on, et lapsel pole vahet, millist tähelepanu ta olulistelt täiskasvanutelt saab, on see positiivne, või negatiivne… Tähtis on saada tähelepanu. Ja kui seda saab ebakohase käitumise järgselt (vanemad reageerivad tugevalt, tegelevad lapsega), siis võib taoline käitumine kinnistuda ja jääda korduma - sest katab lapse vajadust. Vajadust olla märgatud, oluline.