Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Ettevõtja Marianna Voznessenskaja: edukaks äriks pole vaja originaalset ideed!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Artikli foto
Foto: Erakogu

Swedbanki Rahaasjade Teabekeskuse poolt läbi viidud värskest uuringust selgus, et viimase aasta jooksul on oma äri proovinud alustada iga viies Eesti elanik. Nendest pooltel ehk igal kümnel on toimiv ettevõte ka praegu. Oma äri loomise peale on mõelnud, kuid pole seni seda teinud koguni 40 protsenti elanikest. 

Levinud takistuseks ettevõtlusega alustamisel on äriidee puudumine. Enamik Eestis tegutsevatest ettevõtetest on mikroettevõtted, millest suur osa on alguse saanud omanike hobidest. Seega on hea esmalt mõelda enda hobide peale – kui tegeled fotograafiaga, valdad väga heal tasemel võõrkeeli või tegeled veebikujundusega, võiksid pakkuda oma oskusi teenusena.

Kuidas aga arendada oma hobist ettevõte ja millised võivad olla takistused ideede teostamisel? Ettevõtja Marianna Voznessenskaja räägib, kuidas tema muutis oma hobi ettevõtteks.

Hobist arenes pereettevõte

Kõik algas minu hobist ja elustiilist – surfamisest! Olen alati soovinud Eesti kliimas surfata nii kaua kui vähegi kannatab, sest hilissügisesed ilmad on lainete nautimiseks parimad! Jahedad ilmad eeldavad aga head varustust ja kõige olulisem on soe kalipso. Paraku ei olnud ma siinsele kliimale sobivat kalipsot leidnud ja sealt hakkas idee soojast kalipsost idanema.

Samale ajale langes ka filmi «Chasing Mavericks» nägemine. Film räägib ühest Ameerika surfajast, kes kasutas brändi O`Neill varustust. Sealt tekkiski selle brändi vastu sügavam huvi ja hakkasime koos elukaaslasega, kes samuti armastab surfata, sama varustust otsima. Selgus, et lähim maaletooja asus Lätis. Sõitsime sinna kohale ja ostsime testimiseks paar kalipsot. Pärast nende proovimist olime lausa ekstaasis ja otsustasime seda vaimustust jagada kõikide Eesti veespordifännidega.

Idee leitud ja ratas hakkaski kiirelt veerema

Kui olime veendunud, et tegemist on parimate kalipsodega, võtsime ühendust Inglismaal asuva Euroopa peakontoriga ja rääkisime soovist hakata Eestisse nende kalipsosid tooma. Sõitsime Inglismaale kohale, kuna soovisime brändiga rohkem tuttavaks saada ja näha, millised on meie tulevased koostööpartnerid. Esimese partii tellisime ja oma poe avasime 2013. aastal ehk umbes pool aastat pärast idee tekkimist.

Väljakutsed

Kuna mul puudus eelnevalt suurem töökogemus, siis kõige keerulisem oli muuta mõtteviisi ja tunda end ettevõtte omanikuna ning võtta vastutust. Teiseks väljakutseks oli eesti keel. Kuna minu pere kolis kunagi Tallinnast Ida-Virumaale, kus suhtluskeeleks oli valdavalt vene keel, siis puudus mul eesti keele praktika.

Keeruline oli ka stardikapitali kogumine. Esimese partii kalipsode tellimiseks läks vaja ligikaudu 15 000 eurot. Pool summat saime ise kokku oma säästudest, ülejäänu saime koos elukaaslasega kokku nii, et pöördusime sõprade, pere ja tuttavate poole. Nemad teadsid meie hobist ja kirest surfamise vastu ning seega usaldasid meid piisavalt, et vajalik summa meile laenata. 

Tee paremini kui teised!

Tean paljusid, kes soovivad ettevõtlusega tegeleda, kuid üheks levinud väiteks on see, et mul ei ole head ja originaalset ideed. Kuid tegelikult ei olegi alati vaja originaalset ideed! Minu arvates saab teha midagi, mis:

a) on juba turul olemas, kuid sinu toode või teenus on teistest parem või sa teed seda paremini kui teised;

b) sul on tõepoolest originaalne idee, kuid see võib ka konkurentidele silma jääda. Sel juhul ole valmis variandiks a).

 Soovitused ettevõtlusega alustamiseks

  • Leia äriidee. Mõtle, kas saaksid kasutada juba olemasolevaid ressursse – sinu oskused, kogemused ja kontaktid on väärtuslikud. Äriks võid muuta ka oma hobi – kui tegeled fotograafiaga, valdad väga heal tasemel võõrkeeli või tegeled veebikujundusega, võid pakkuda oma oskusi teenusena.
  • Testi oma äriideed. Enne, kui teed suuri investeeringuid, leia potentsiaalsed kliendid ja küsi nende arvamust oma toote või teenuse kohta.
  • Kalkuleeri idee rahaliselt läbi ehk koosta finantsprognoos. Kas sinu idee on ka äriliselt tasuv?
  • Kogu varakult stardikapitaliks. Mõistlik on koguda endale paari kuu jagu rahalist puhvrit, millega katta ettevõtluse alustamisega seotud väljaminekud.
  • Koosta äriplaan ja sea selge eesmärk! Analüüsi turgu ja konkurente, too välja oma teenuse või toote eelised.
  • Mõtle läbi, kas sobiksid ettevõtjaks. Kas sind iseloomustab edasipüüdlikkus, teotahtlikkus, energilisus, enesekindlus, optimism ja hea suhtlemisoskus?
Tagasi üles