Muuhulgas peame tegema selgeks, kas räägime eliitkoolidest või «eliitkoolidest», sest sellest sõltub kogu käsitluse tonaalsus. Ma näen ja tajun mitmete sõnavõttude taga just viimast, kuigi tegelikult peaks räägitama esimesest, ja hoolimata populaarsele arvamusele kavatsen isegi seda teha.
Sissejuhatuseks kaks väikest lugu.
Väike tüdruk, seljas roheline mantel, tuli koolimaja trepist alla ja kuulas, kuidas ta kingakontsade kõpsumine suures koridoris kajab.
«Hästi! Ma ju ütlesin, et saan sisse.»
Ühel nahktagis tüdrukul ehk isegi liiga lõbusas meeleolus karvasest ja sulelisest noortekambast helises mobiiltelefon.
«Hästi. Vene keel ja keemia olid mulle päris rasked, aga matemaatikas tegin kõikide katsetelkäinute seast parima tulemuse. Öeldi, et ilmselt sain sisse.»
Esimese loo ajal olin seitsmeaastane ja just sisse saanud kunstiklassi, kuhu ise minna tahtsin, teise loo ajal 16 ja sisse saanud ühte Tallinna eliitkooli (märkate jutumärkide puudumist?), mille endale ise välja valisin. Professorite sõnul ei saa lapsed ise arugi, mis neil koolidel vahet on, aga võin kinnitada, et vähemalt mina sain küll.
Akadeemikud toovad oma artiklis välja kolm mõtet, millest vähemalt kahega pole ma sugugi nõus. Alustame esimesest, mille sisuks on, et Eestis ei olene akadeemiline tulemus kuigi palju sellest, kus põhikoolis käia. Vaatamata sellele, et tegin omal ajal ka esimesse klassi minekuks katsed, oli tegemist muus osas peale kunsti tavalise kooliga. Seal käisid tavalised lapsed, kellest osale meeldis keskmisest rohkem joonistada ja kellest omakorda osal tuli see keskmisest paremini välja.