Seadus kohustab kohalikke omavalitsusi tagama erivajadustega lastele eriõpet, kuid see ülesanne käib neile üle jõu. Erirühmad nõuaksid lisaraha, samuti napib erialaspetsialiste, kes oleksid saanud ettevalmistuse erivajadustega imikute ja väikelastega töötamiseks.
Eripedagoogi hinnangul takistab õigeaegset abi veel hoiak, et ka probleemne laps peab saama areneda ja kasvada tavakeskkonnas. «Seal ei suudeta arvestada lapse puudest tulenevate vajadustega,» kinnitab ta.
Raimondo sai abi
Kuusiku hinnangul puudub Eestis ka üldtunnustatud ja ametlik koolieelikute hindamise süsteem. Kasutusel on mitu maailmas rakendatavat hindamisskaalat, mis pole aga litsentseeritud ega standardiseeritud.
Lasteaedades kasutatavate skaalade järgi saab hinnata õppeaasta jooksul omandatut, kuid mitte kirjeldada lapse vaimseid võimeid, õpioskuste taset jm, väidab ta.
Haridus- ja teadusministeeriumil on plaanis täiustada laste arengu analüüsi metoodilisi materjale koostöös ülikoolide, erispetsialistide ja koolieelsete lasteasutuste pedagoogidega, kinnitab üldharidusosakonna peaekspert Tiina Peterson.
«Räägin varajasest sekkumisest, kuid isegi oma töökohas – Kõrveküla lasteaias – ei jõua ma tegelda sõimerühma lastega, sest annan logopeedilist abi 46 lapsele. Ka siin on lapsi, kes vajaksid intensiivset abi,» nendib ta.
Kolmeaastane Raimondo on üks nendest lastest, kes on saanud asjatundlikku abi õigel ajal. «Hakkasin muretsema, kui laps ütles ainult üksikuid sõnu ja neidki ebapuhtalt. Saime individuaalse kava, tegime kodus harjutusi ja laps hakkas rääkima,» kõneleb poisi ema. Nüüd põristab poiss isegi r-tähte vaevata.
«Raimondo oli alguses kartlik, aga nüüd on muutunud julgemaks, sest kõne mõjutab ka intellekti ja kogu isiksuslikku arengut,» selgitab Kuusik.
Euroopa Liidu ühisrahaga on Eestis loodud hariduse tugiteenuste keskuste võrgustik. Nendes keskustes saavad abi ka koolieelikud, kuid paraku vaid vanemad kui kolmeaastased.
------------------------------------------------------