Põhjus, miks moodi senimaani ühtselt defineerida pole suudetud, peitub ilmselt tema haaramatuses just sotsiaal-psühholoogiliste ning esteetiliste ilmingute pidevate muutuste tõttu. Näiteks kui veel 150 aastat tagasi sümboliseerisid kõrgklassi naiste riided tema «omaniku» rahakoti suurust ning nende sõnumiks oli «ma võin kanda niivõrd ebapraktilisi rõivaid, millega ei saa teha ühtegi kodust tööd», siis 150 aastat hiljem võiks moeka kaasaja naise riietumisstiil rääkima hakatas pigem hüüda: «Ma teen, mida tahan ja teie kõik olge vait!»
Mood vajab staatusekultust
Üks on aga kindel: on olemas mood kui staatusesümbol ning mood kui igapäevane rõivastumise viis. Julgen väita, et seda esimest, millega käivad kaasas kord aastas erinevatesse maailma moepealinnadesse koondunud (kahjuks vaikselt kokku kuivanud) pompöössed moesõud eliidile, surematu haute couture religiooni kummardamine jpm, seda me Eestis ei näe.
Tõsi, vähenenud on see ka mujal maailmas, kuid disaineritekultus «seleebritite» seas aitab päästerõngana ka pööblil oma unistusi sättida ja hoiab valdkonna müügikäibe rekordkõrgel. Siiski, staatusmoe sajanditepikkune nurgakivi, mis lubas viimase moesõna järgi riietujale alati üleolevat sära ja tähendas eelmise kevade moekandjale teatud kõrgseltskondades vaieldamatut häbi, on üldjuhul ajalugu. Koos sellega on kukkunud rõivaste hinnad ja hääbunud haute couture.
Kuid mood kui sümbolite keel, milles on ajaproovile ehk enim vastu pannud suure Karl Marxi poolt mõtestatu, et mood on lõige lihtsam ja kiirem viis ennast klassiühiskonnas järgmisele pulgale upitada, ei ole veel kaugeltki surnud. Paned selga sama logo või tegumoega särgi, mida kannavad rikkad, ja astudki hetkega oma tutvusringkonnas liidri staatusesse. Selle tõe kinnituseks on Venemaal ja Hiinas toimuv brändirevolutsioon, kus originaalse Louis Vuittoni kandmise nimel ollakse valmis terve kuu või isegi kauem nälgima.