Kui meil lapsevanemate või pedagoogidena on sisimas ettekujutus, et naine peab olema eelkõige vagur ja sätitud, ja kindlasti seelikusse riietatud, siis pole ju imestada, miks naisi juhtivatele ametikohtadele ei satu. Või miks nad ei julge suud lahti teha, et oma heaolu eest seista (näiteks vägivallatsejast teada anda või töökohal palka juurde küsida). Kui palju neist ilusa väikese tüdruku ideaali igatsejatest on valmis oma tütrele või õpilasele ütlema, et jah, ole sa kuitahes võimekas – kõige tähtsam on nett välimus ja nunnu käitumine, nüüd ja edaspidi?
Valik kõige elementaarsemal tasemel
Neist tüdrukutest sirguvad kunagi naised, kes kannavad edasi sõnumit, et naiseks olemise juurde käib just kõige kitsamas mõttes naiselikkuse ootusele vastamine, aga mitte enesest ja teistest lugupidamine, oskus olla nii sõbralik kui ka ennast kehtestada, uudishimu, soov ennast ja maailma paremaks teha. Miks peaks keegi üldse endas neid omadusi arendada tahtmagi, kui talle on lapseeast peale sisendatud, et piisab sellest, kui sobiva välimusega oled?
Ehk peaks siiski lastele kõige enam õpetama lihtsat inimlikkust, mõistlikkust, oskust teha just neile sobivaid valikuid ja nende eest vastutada? Et kasvaks inimene, kes hoolimata oma soost oskaks ise mõelda, mis riiet ta tahab selga panna ja mis otsuseid üldse elus teha? Õpetaks sellist elukorraldust, kus üksteisega arvestatakse, ei jonnita jonni pärast ja traditsioonide väärtustamist osatakse sobitada paindlikkusega kõige elementaarsemal tasemel. Alustades näiteks sellest, et koolitüdruk saab võimaluse valida, kas kanda pükse või seelikut.
Kätlin Konstabel on psühholoog ja pereterapeut. See lugu ilmus esimest korda väljaandes Feministeerium.