Romantismiaja inimesi näeme portreemaalidel – kunstnikul enda jäädvustada laskmine oli luksus, seda tehti vaid erilisel puhul.
Sipelgapihaga kümne lapse ema
Figuurilt oli romantismiaja daam habras – talje keskmiselt 50 sentimeetrit või veel vähem. Rohkem oleks juba tähendanud, et naine on end käest lasknud, ja see olnuks häbiväärne asi! «Naisterahvad ei söönud üle nagu tänapäeval,» selgitab Vassiljev. «Nende toidulaud oli kordi kvaliteetsem, kõik oli ökoloogiliselt puhas, polnud mingeid kaua säilivaid asju ega konserve – nad tõesti suutsid säilitada figuuri.»
Kerge see romantismiaja daamile loomulikult ei olnud, ehk vaid tütarlapseeas. Sest pärast abiellumist algas tema peamine missioon – laste sünnitamine. Ühiskonna ootused olid vastakad, selles osas pole aeg muutunud. Ka praegu nõutakse, et naised suudaks teha karjääri, olla superemad, superarmukesed ja selle kõige kõrvalt üldse mitte vananeda. Toona pidi kaasa suutma sünnitada hulga järeltulijaid, kuid tegema seda kuidagi nähtamatul moel. Kõhuga oli häbiväärne end näidata ja kohe pärast lapse ilmaletoomist nööriti keskkoht taas halastamatult kokku.
«Romantismiajal oli peres keskeltläbi kümme last, kuid ka laste suremus oli suur. Tihti sünnitati kaheksateist korda, kuid paljud lapsed ei elanud täiskasvanueani,» räägib Vassiljev. «Kuid naine rõhutas alati taljet! Teisiti oli mõeldamatu, kaunistatud vöö ja hinnaline pannal oli naise uhkus.»
Ball oli romantismiaja tähtsaim seltskondlik sündmus. See oli koht, kus tuli oma hea stiiliga salongis muljet avaldada, kuid galantse vestluse käigus aeti ka äriasju. Enamik lorde elas nii, et ei pidanud töötama, tulu tõid nende maad. Leedide tähtsaim ülesanne oli teha võimalikult hea partii. Noore kaunitari õlule pandi sageli terve perekonna ülalpidamine, mille varaka saagi armulõksu püüdmine tagas, kuid väga tihti sõlmiti abielu ka kokkuleppena perekondade vahel ning noortel endil polnud üldse sõnaõigust.