Mida põnevam, seda parem?
On levinud arvamus, et tuleb paista maksimaalselt huvitav, st jagada midagi sellist, mida vestluspartner ei tea või pole kogenud. Näib aga nii, et need, kes panustavad kaaslasele imponeerimisele uue ja ülipõneva infoga, eksivad. Selle aasta alguses ajakirjas Psychological Science avaldatud Harvardi ja Virginia ülikooli teadlaste korraldatud eksperimentide tulemused näitavad, et kuigi nii rääkijad kui kuulajad arvavad, et uued jutud on rohkem hinnatud, siis tegelikus suhtlusolukorras meeldivad kuulajatele ikkagi rohkem tuttavamad lood. Huvital kombel ei mõjutanud neis uuringutes hinnangut ka see, kui värvikalt ja detailirohkelt lugusid räägiti – tulemus jäi samaks.
Sellisel eelistusel – täiesti uudne lugu ei ole kuulaja jaoks nii tore – on mitu põhjust. Esiteks, kuigi enamik inimesi peab ennast heaks jutustajaks, on leitud, et tegelikult ei ole asi tihti üldse nii. Näiteks räägime me hüplikult või jagame vestluskaaslase jaoks absoluutselt uudset infot selle inimese positsioonilt, kes asja juba teab. Teisalt aga ei ole võõravõitu lugude puhul kuulajail kasutada varasemaid teadmisi selleks, et jutu sisse jäävaid lünki täita. Ja paratamatult me detaile välja jätame. Meenutage korraks, kui te ise näiteks mingit kogemust jagasite. Ütleme näiteks, et «See uus koht väljaku ääres oli super!» Kuulaja saaks aru meist vaid siis, kui ta juba teab, mis väljakust on jutt ja et koht tähendab nt kohvikut ja lisaks veel võiks kuulaja tunda meid piisavalt, et arvata, mida tähendab meie «super».