Tihti juhid ei tea, et nad kritiseerivad
Üks olulisemaid asju, mida enda juures juhina märkama hakata, on kaudne kriitika, sest ka sellel võib olla väga destruktiivne mõju inimeste motivatsioonile. Mõnikord võib meie käitumine meie jaoks paista neutraalse või positiivsena, teiste jaoks läheb see aga juba kirja kriitikana (millele nad vajavad tasakaaluks 3-6 positiivset tunnustust).
Näiteks oli hiljuti mul projekt ühe kaubandusfirmaga, kus juht ühel uuel töötajal kampaania väljapaneku teha palus. Töötaja pingutas tõeliselt, et hea väljapanek teha, ta konsulteeris kolleegidega ja uuris internetist. Ja lõpuks saigi tema hinnangul täitsa hea väljapanek.
Kui juht nüüd aga lõunalt saabus, viskas ta kampaaniale küll pilgu peale, kuid läks sõnagi lausumata oma kabinetti. Töötaja oli kindel, et midagi oli valesti läinud, kuid küsima ka ei julgenud minna (kartes oma eksimusele kinnitust saada). Niisiis istuski töötaja ennast mitu päeva praadides teadmatuses ja õnnetuna, sest ta ei mõistnud, mis valesti oli läinud.
Kui ma aga juhi käest uurisin, millega ta täpsemalt rahul ei olnud, ja miks ta töötajale konstruktiivset tagasisidet selle kohta ei andud, ütles juht vägagi entusiastlikult: «See oli üks parimaid väljapanekuid, mida ma näinud olen! Mul on heameel, et töötaja pingutas ja olen rõõmus, et valisin kandidaatide hulgast just tema». Öeldes need sõnad edasi töötajale, oli viimane šokis. Miks juht talle seda siis öelnud ei olnud? Miks ta pidi mitu päeva mõtlema ja muretsema?
See on tüüpiline näide, kuidas mõnikord võib ka tegemata jätmine (antud juhul ütlemata jätmine) teise osapoole jaoks kriitikana tunduda. Juhil oli selle vahejuhtumiga kirjas üks positiivne kogemus, sest ta sai kinnitust oma heale töötaja valikule juhina, kuid töötaja jaoks oli täpselt sama kogemus kirjas negatiivsena, mis mitu päeva tema tööd negatiivselt mõjutas.