Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Seitse veenvat põhjust, miks Facebookist loobuda

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Artikli foto
Foto: Alexander kirch / PantherMedia / Scanpix

Kümme aastat tagasi oli Facebook vaid lahe sotsiaalmeediaplatvorm, mille kaudu leida taas kontakti vanade klassikaaslastega, kes sulle tegelikult kooliajal ei meeldinud. Nüüd on see kasvanud aga suureks infokogujaks ning on mitmeid põhjuseid, miks sellest loobuda võiks.

Muidugi võiks esimeseks sammuks olla ekraaniaja mõõdukas piiramine, kuid Men’s Journal toob välja seitse põhjust, miks on üleüldse tark Facebookile head aega öelda.

1. See raiskab sinu aega. Arvestuslikult on keskmine kasutaja kümne aasta jooksul istunud Facebookis 40 päeva (17 minutit päevas). 40 päeva lakkamatut piltide laikimist, kommenteerimist ja sheerimist. Aktiivsemad kasutajad suudavad selle ajaga Facebookis 150 päeva kulutada.

2. Facebook kasutab sind, et sulle asju müüa. Aastal 2012 kasutas sait rohkem kui 689 000 konto andmeid eksperimendis, kus manipuleeriti sisu, mida kasutajale näidati. Ametlik selgitus oli, et seda tehti «teenuse kvaliteedi parandamiseks», kuid arvatakse, et Facebook tahtis teada saada, palju maksab üks «like».

3. Facebook suunab sulle reklaame. Suunatud reklaamid pole kellelegi üllatuseks, aga mäletad seda korda, kui tahtsid osta üht käekotti ning nüüd, mitu kuud hiljem, jõuab su uudisvoosse ikka veel tüütult palju viiteid käekotipoodidele?

4. Facebook on su tervisele kahjulik. Tegemist pole kahjutu kataloogiga, kuhu talletada oma puhkusemälestused või mõtted viimase Eesti jalgpallimatši kohta. Uuringud on näidanud, et Facebook võib mõjuda kahjulikult sinu immuunsüsteemile ning takistada kasvuhormoonide teket organismis, keerata tuksi seedimise ja nägemise ning tappa loomingulisust. Rääkimata magamismustrite ja õnnetunde rikkumisest.

5. Kes need inimesed üldse on? Keskmisel kasutajal on 338 Facebooki-sõpra, kuid tõenäoliselt ei tunne ta neist üle kümne protsendi. Need pole päris-sõbrad, sa ei võida midagi sellest, kui end nende eludega kursis hoiad.

6. Aga mind ei huvita privaatsus! Olgu, see on sinu õigus. Aga probleem on selles, et me loome pretsedendi ning me ei tea, kuidas see mõjutab vaba veebi tulevikku. Samal ajal on internet täis lehekülgi, mis pole Facebook, kuid kuhu sa saad kasutajakonto luua vaid Facebooki kaudu. Hetkel on Facebookil üle 1,2 miljardi kasutaja, seega on tõenäoline, et keegi ei sihi just sinu kontot, et seda häkkida, kuid siiski ei tasu kõigile lubada ligipääsu oma informatsioonile.

7. Mitte millelgi, mida sa postitad, pole tegelikult tähtsust. Väga väheseid inimesi huvitab tegelikult see, kellega sa oled, mida sööd, mida teed. Ja need inimesed on tõenäoliselt sinuga sel hetkel ka koos. Sa nägid Ice Bucket väljakutse videot – või sa ei näinud, ja mis siis sellest. Sa kindlasti usud, «mis juhtus järgmiseks», sa ei pea sellel lingil klikkima. Sa tead niisamagi, et sinu lapsepõlves ei olnud nutitelefone, sa ei pea selleks lugema rumalat meemi kellegi Facebooki seinalt. Liiga palju asju eksisteerib ainult seetõttu, et me neid Facebookis jagame. Kutsu parem sõber külla ning rääkige omavahel sellest, kui väga te «Päästja koolikella» armastasite.

Tagasi üles