Õiguskuulekus vajab arendamist
Algklasside lapsed ei anna tihtipeale endale veel aru teo tõsidusest ja seepärast on väga oluline teha selgitustööd, et nad hakkaksid mõistma võimalikke tagajärgi. «Me teavitame alati rikkumisest vanemaid ning sõltuvalt teo raskusastmest ja võimalustest viiakse laps kohe noorsoopolitseiniku juurde, kes temaga vestleb. Kui eraldi jaoskonda minekut ka ei järgne ega vanemaid järele kutsuta, siis vanemaid teavitame kindlasti,» räägib Kabel. Vahelejäämine mõjub paraja ehmatusena ning paremal juhul sellega rikkumised piirduvad.
Lapse õiguskuulekus saab alguse keskkonnast, kus ta kasvab. Lapsele tuleb varakult rääkida, mida tähendab teistelt asjade ja raha laenamine või enda kätte unustamine. Esimesed näited võivad ulatuda juba lasteaeda, kust mudilane toob pahaaimamatult mõne teisele lapsele või lasteaiale kuuluva eseme koju lihtsalt sellepärast, et talle see meeldib või tema meelest ta leidis selle.
Kui laps soovib endale saada mõnd asja, peaks ta oma soovi arutama ema-isaga, mitte nende teadmata laenama või, veel hullem, näppama kellegi tagant. Selliste tegude tagajärgede tõsidus tuleb lapsele aegsasti selgeks teha. «Oluline on teada ja lapsele selgitada, et võõra asja endale jätmine on omastamine ning selline tegevus on keelatud ja karistatav,» kirjutatakse «Ohutusraamatus koolilapse vanematele». Ja kui leitud asja omanikku pole võimalik välja selgitada, tuleb see toimetada lasteaeda, kooli või politseisse.
Väga suure ennetustöö saavadki teha ära lapsevanemad ise, hoides lapse tegevustel silma peal, tundes huvi tema päeva vastu ja rääkides erinevaid olulisi teemasid lahti. Samuti tuleb lapsele seada selgeid piire, soovitab noorsoopolitseinik. «Lastel on vähe piire. Anda lapsele vabadust ja olla hea, et suhet hoida, tuleb kindlasti heast südamest, kuid see ei tööta üldjuhul nii. Sa ei peagi lapsele sõber olema, usaldus peab olema! Ka lapsed oskavad hinnata seda, kui on selged piirid, sest näevad, et neist hoolitakse. Kui lapse vastu huvi ei tunta, siis ta teebki, mis pähe tuleb.»