Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Uuring tõestab: «koleda sõbra» efekt töötab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Dagmar Lamp
Artikli foto
Foto: PantherMedia / Scanpix

Mis on «koleda sõbra» efekt? Lühidalt on tegemist uskumusega, et kui sa lähed välja sõbraga, kes näeb sinust kehvem välja, näitab see sind paremas valguses ning tõstab sinu šansse vastassugupoole tähelepanu köita. Kõlab pealiskaudselt ja ebaeetiliselt? Teadlased tegid kindlaks, et kahjuks on sel nähtusel tõepõhi all.

Londoni ülikoolis viid läbi katse, kus inimestele näidati erinevate inimeste fotosid ning paluti neil hinnata nägude atraktiivsust. Hiljem näidati neile samasid nägusid, aga siis juba ümbritsetuna igavamatest nägudest ning mis selgus? Inimesed andsid teises katses samadele nägudele kõrgemaid atraktiivsushindeid.

Lisaks leidis uuringu läbiviija dr Nicholas Furl, et vähematraktiivseid nägusid vaadeldi ilusamate nägude kõrval veelgi kriitilisema pilguga, justkui muutuksid nende vead veelgi silmapaistvamaks, vahendab The Guardian.

Mida sellest järeldada? Ära ehmu, kui nüüd oma sõbrannadele kahtlustava pilguga otsa vaatad, kartes, et ehk oled sina just «see kole sõber». Kõik me oleme kellegi jaoks «koledam sõber» ning inimaju juba on kord selline huvitav organ, et seal toimuvad protsessid on teinekord alateadlikult diskrimineerivad. Tasub meeles pidada, et kaaslased, kelle me lõpuks enda kõrvale valime, hindavad sind just sinu pärast, mitte ei kõrvuta sind pidevalt «ilusamate sõpradega».

Tagasi üles