Kas legendidel on ka reaalset alust?
Tõllu veri arvatakse kandunud müütilistest aegadest välja tänasesse päeva. Baltisakslased käsitlesid teda konkreetse isikuna, saarlaste vapra vanemana. Arvestades sündmuste kirjeldusi ja kirikute ehitamist, võisid Tõllud elada 13. sajandi algul. Baltisaksa genealoogilisele pärimusele ja Anseküla pastori M. Körberi arvamusele toetudes väidab ajaloolane V. Miller, et Tõllust ja Piretist pärinevad pikka kasvu parunid von Tollid.
Eisen arvab, et Tõllu ja Pireti nimed on kristlikku päritolu. Ta seostab Tõllu nime saksa Telliga ja Pireti nime rootslaste naispühaku Birgittaga, keda enne usupuhastust Eestis tunti ja austati.
Teistsugusel arvamusel on Karl Kello, kes üllitanud mitmeid artikleid Tõllu ja Pireti kohta ja puudutab nende päritolu teemat ka äsja trükivalgust näinud raamatus «Templirüütlid Saaremaal». Tema meelest võis olla sedasi, et Tõll koguni varem ristitud juba olnud, kui tuli piiskop Albert ja saare vanemaid Valjalas ristima hakkas. Kello arvates võis varasemalt juba iiri või taani kristlik missioon olla jõudnud Saaremaale ning mõned kivikirikudki võisid juba olemas olla. Ja väga vabalt võis olla ka nii, et Piret, kes oli ristitud, heitis abiellu kohaliku kuningaga, kes seejärel samuti tema usu omaks võttis.
«Saaremaa poolmüütilise kirikuehitaja Suure Tõllu abikaasa Pireti nimes ja tegudes aimub juba ilmne seos iiri paganliku jumalanna / kristliku pühaku Brigitiga. Eesti naisenimi Pirit/Piret esineb dokumentides väidetavalt palju varem, kui Eestisse jõudis rootsi püha Birgitta kultus. Kui mitte pidada Piritat/Piretit iidseks läänemeresoome naisenimeks, jääb üle iiri algupära. Rahvasuu seostab Saare vanade kivikirikute ehituse Suure Tõllu perekonnaga väga üheselt mõistetavalt. Loogiline oleks oletada, et kirikud tehti enne Saaremaa vallutamist, sest kas oleksid vaprasti vallutajate vastu võidelnud ja alles seejärel ristitud Saare vanemad hakanud rahva meelest otsekohe rõõmsasti kivikirikuid-kindlusi püstitama?
Tõll ehitas Saaremaa kirikud võimalik, et Pireti õhutusel. Igatahes see asjaolu, et Piret kannab «jõululaupa öösa» ja lihavõttepüha teenistuse ajal kive Kaarma, Valjala ja Muhu kiriku ukse ette, tähendab, et pühakojad on juba valmis. Piret ei takista seega kirikuehitust, nagu paganlikel hiidudel kombeks, vaid sisse/väljapääsu. Ilmselt ei leppinud ta selle jumalateenistusega, mille uue usu kuulutajad tema kirikutes sisse seadnud, nagu muide ei leppinud ka roomakatoliiklus iiri-keldi kristlusega. Ju siis oli jõuluöise ja lihavõtte kui suurimate kristlike pühade jumalateenistuse uues korras midagi niisugust, mida püha Brigit ei pidanud võimalikuks aktsepteerida.»
Tõllu ja Pireti lood on rahvasuus püsinud aastasadu ja ikka inspireerivad nad looma uusi teoseid paljudes kunstivormides, olgu see siis Tauno Kangro, Jüri Arrak või Andrus Kivirähk. Ja ikka pannakse väikestele tüdrukutele ka vahel nimeks Piret.