Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Ireene Viktor: hei, firmaomanik, aeg on raha teenida!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Ireene Viktor
Copy
Bristoli vegantoidu festival VegFestUK
Bristoli vegantoidu festival VegFestUK Foto: Vida Press / Scanpix

Poeomanikud, restoranipidajad, tootearendajad, maaletoojad, ettevõtjad jne, see üleskutse on teile. Kõige rumalam otsus, mida ettevõtjana saad teha, on praeguse veganlusebuumi ignoreerimine. Su restoranis pole ühtegi veganitoitu? Halb mõte. Su kaupluse tootevalik on on veganitoodete poolest kesine? Ruttu kaupa tellima! Su kohvikus ei saa kohvijooke taimse piimaga? See ei lähe mitte, kirjutab Vegani päevaraamatu autor Ireene Viktor.

Mujal maailmas on juba hakatud mõistma, et loomsete toodete tarbimine peab lähiajal drastiliselt vähenema, sest ületarbimisega seotud keskkonna- ja rahvaterviseprobleeme ei saa enam eirata. Hiljutine Ameerika Teadusakadeemia väljaandes PNAS ilmunud uuring näitas, et lihast loobumine ja taimse toidu osakaalu suurendamine säästaks miljoneid inimelusid ning triljoneid eurosid, mis muidu läheksid tervishoiukulude katmise peale. Ka loomakasvatuse negatiivne keskkonnamõju pole enam uudiseks. Rääkimata sellest, et pidevalt kasvab inimeste hulk, kes mõistavad, et loomade tapmine tänapäeval pole enam eluks vajalik ega eetiline.

Seetõttu on alternatiivsete toiduainete väljatöötamisest saanud uus omaette tööstusharu. Iga päev tekivad uued idufirmad, kes tegelevad taimsete liha-, piima- ja munatoodete arendamisega. Näiteks USA firma Hampton Creek, kes tõi turule munavaba majoneesi, on tänaseks väärt kümneid kui mitte sadu miljoneid dollareid. Ka investorid näevad sellistel firmadel tulevikku, näiteks on Bill Gates investeerinud firmadesse nagu Beyond Meat ja Impossible Foods, mis toodavad teraviljade ja kaunviljade baasil taimseid lihasid. Mitte ainult veganifirmad, vaid ka loomsete toodete poolest tuntud ettevõtted on mõistnud, et veganitoodete arendamine tuleb kasuks. Nii näiteks paiskas tuntud jäätisetootja Ben & Jerry’s hiljuti müügile mandlipiimast tehtud jäätised. Ning tuntud majoneesitootja Hellman’s pakub munavaba majoneesi.

Eestis ei ole tõenäoliselt vastavat uuringut tehtud, aga hiljuti tuli välja uudis, et Soomes on taimetoidu müük viimase aastaga kasvanud 25 protsenti. Paljude veganitoodete müük on aga veelgi rohkem suurenenud. Näiteks taimsete piimade müük on kasvanud 29 protsenti ning tofude ja jogurtite müük 30 protsenti.

Ka veganimärgistuse lisamine tootele muudab selle tarbijale oluliselt atraktiivsemaks. Euromonitori raportist selgus, et tooted, millel on märgistus «vegan», on üha populaarsemad. Ettevõtjatel soovitatakse toodetel see selgelt esile tuua, sest veganiliikumise suurenedes on nõudlus selliste toodete järele hüppeliselt kasvanud ja kasvab veelgi.

Veganlus ei ole ainult tarbimine, kuid suur osa meie elust keerleb paratamatult tarbimise ümber, sellest omakorda suur osa just toiduainete tarbimise ümber. Sest toit on üks olulisemaid asju meie elus. Seetõttu on veganid rõõmsad, kui on leidnud toote, mis ei sisalda loomset osist. Veganite puhul on tegemist tänuväärsete ja truude klientidega, kes uute veganitoodete ja -toitude kohta jagavad Facebooki-gruppides ja oma kogukonnas infot ka teistele veganitele. See omakorda aitab nende toodete läbimüüki suurendada isegi ilma firma endapoolse reklaamita. Mõned kuud tagasi võttis üks Eesti poekett valikusse uued veganijäätised. Kohe ilmus info Facebooki veganigruppi, kus on ligi 10 000 liiget. Jäätised müüdi paari päevaga läbi ja nii mitu korda järjest, enne kui kauplus mõistis, et peaks neid kohe varuga tellima.

Veganitooteid ei osta vaid veganid, vaid ka inimesed, kes soovivad loomse tarbimist vähendada või lihtsalt proovida uusi ja huvitavaid tooteid. Üha suurenev veganikogukond ja veganitoodete vastu huvi tundvate inimeste hulk tähistab üha suuremat tarbijaskonda. Seda tulusam on just praegu üha enam veganitooteid turule või toidukohtade valikusse tuua. Kui kümneliikmelisest grupist on üks inimene vegan, kuid restoranis pole ühtegi veganitoitu, siis on tõenäoline, et see grupp ei tule sinna sööma. Seega ei ole restoran ilma mitte ainult potentsiaalselt suurest hulgast veganiklientidest, vaid ka teistest klientidest.

Kasuta ära tulusat turusituatsiooni ning loo oma veganifirma, arenda välja mõni veganitoode või võta oma ettevõtte valikusse müügile veganitele sobilikke asju. Tulevik on veganluse päralt ja just praegu on õige aeg ettevõtjana selle liikumisega ühineda.

Tagasi üles