Lapsega vesteldes tuleks juhtida juttu sinnapoole, et ta ise hakkaks mõtlema, kui palju arvutikasutust on talle mõistlik ja millised muud tegevused tal muidu tegemata jäävad. Nii tekib lapsel endal soov oma käitumist muuta. Niipea, kui vanem märkab vähimatki positiivset muutust – olgu see kasvõi arvutimäng, mida mängitakse kümme minutitki vähem – tuleks last tunnustada. Anname lapsele märku, et me hindame tema püüet enda käitumist reguleerida ja oleme muutust tähele pannud.
Kui näeme, et laps küll püüab vähem arvutis olla, aga see ei õnnestu, siis suure kurjustamise asemel istume koos maha ja arutame, mil moel ta proovis, mida ette võttis ja kuidas saaks teisiti. Ja püüame olla rahulikud ja konstruktiivsed. Sellised, nagu me tahaks, et tööl meie ülemus meiega oleks – märkaks meie pingutusi parem olla ja ei tembeldaks lootusetuks, kui ebaõnnestume.
Et kõik see piiride ja reeglite seadmise jutt aga loomulikuna välja tuleks, võiks kodus internetist ja arvutitest lastega üldse rohkem rääkida. Sellest, mida vanemad ise võrgus teevad ja sõbralikult küsida ka lastelt. Nii, nagu me räägime koolist, tööasjadest, külaskäikudest, hobidest, sõpradest – igapäevaelust üldse. Arvestame, et laste jaoks on internetis toimuv nende elu tähtis osa. Kui tunneme selle vastu huvi, saame oma lastest ka rohkem teada ja nemad kogevad, et vanem hoolib nende juures muust ka, kui vaid hinnetest ja et kas kõht on täis. Las lapsed seletavad meile, mis on nende jaoks võrgus tore ja mis nõme, millega neile võrgus üldse tegeleda meeldib ja miks. Sellised vestlused saadavad lastele sõnumi, et nendel teemadel võib vanematega rääkida ja nad tulevad abi otsima ka siis, kui internetis tegutsedes juhtub midagi halba. Ja siis saame lapsi paremini suunata nutiseadmeid ka mõistlikumalt kasutama.
Psühholoog ja pereterapeut Kätlin Konstabel viib 9. augustil Tartu Ülikooli suveülikooli raames Tartus läbi koolitust «Vanemlikud oskused nutiajastul».