Sina, kes sa seda lugu siin praegu loed, ja mõtled, mis toimetajal arus on, et ta nii hullult näkku lajatab – kurb on, õudne on! Üks elu jäi üldse elamata, üks läheb tõenäoliselt vangi; neid, keda see kõik mõjutab, on märksa rohkem, kui esmapilgul arvata võiks.
Meid on nii vähe, me oleme igasuguse väljast tuleva mõjutuse ees kas hirmul või kaitsetud ja sealsamas nii neetult enesekindlad – mille pagana pärast raiskame oma elu mõttetustele? Selle asemel, et korralikult autoga sõitma õppida – kihutada seal, kus selleks võimalus; hoolida seal, kus selleks vajadus? Ütlete, et see on inimlik – olla loll ja hoolimatu? Muudame siis seda mõttemalli.
Ja sina, kes sa kaassõitjana istud kaine, turvavööga kinnitatud, aga ilmselgelt enesekeskse uljaspea kõrvale – tule välja sealt autost, esimesel võimalusel! See on sinu elu. Sina vastutad. Ja kui sa juba väljas oled, siis helista palun politseisse ka. Sest sulle on su elu armas. Mulle, meile. Ka sellele tüübile, kes sind selles loos surnuks sõitis.
Kepil on alati kaks otsa. Märgatud idiootsus teeb meist kaasosalised, kui me probleemiga tegelemise jätame kellegi imaginaarse – olgu siis Jumala või «riik on kohustatud» – retoorika õlgadele. Möödasõit märkamatuse tähenduses ei ole möödapääsmatu manööver. Mis pidi me siis seekord ära teeme? Kas teeme ära ja hakkame päriselt ka hoolima või teeme ära ja koristame igal kevadel soolikad tee pealt kokku ja kirume, et alles sai ju koristustalguid peetud…
Mina, Ylle, kes ma seda kommi kirjutan, olen olnud mõlemal pool rindejoont. Idioodina ja ellujääjana. See viimane sekundi murdosa muutis ülejäänud ajaarvamist. Möödasõit metafoorina ei kuulu ammu enam mu eneseõigustuse atribuutikasse: ma ei sõida mööda. Liikluses – jah, kui olud sobivad ja ma ei kujuta endast kellelegi ohtu.