Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Teadlased leidsid, et põhikool on raske aeg nii teismelise kui tema ema jaoks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Naine
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Arizona State'i ülikoolis viidi läbi uuring, millest selgus, et puberteet, koolikiusamine ja keerulised ained muudavad põhikooli raskeks ajaks mitte ainult õpilase, vaid kogu tema perekonna jaoks, aga eelkõige ema jaoks. 

«Emad annavad endast laste heaolu nimel kõik, seega kui lapsel on keeruline aeg, siis see mõjutab ka ema,» kirjutavad uuringu autorid Suniya Luthar ja Lucia Cicolla. Uuringu jaoks analüüsisid Luthar ja Cicolla üle 2200 haritud ema, kellel oli nii väikseid kui ka juba täisealiseks saanud lapsi, kirjutab Good Housekeeping.

Nad analüüsisid emade heaolu, lapsevanemaks olemise rolli mõju ja lastele seatud ootusi. Tulemustest joonistus selgelt välja, et kõige rohkem olid stressis ja isegi depressioonis need emad, kellel olid lapsed vanuses 12-14. Isegi väikelaste vanemad polnud nii stressis.

Teadlased selgitasid, et põhjuseks võivad olla väljakutsed, millega selles vanuses lapsed kokku puutuvad. Teismelised tahavad rohkem iseseisvust ega soovi enam vanemate käskudele alluda. Oma mõju on ka koolis ette tulevatel raskustel ja kiusamisel. 

Teadlased leidsid, et emad on esimesed inimesed, kes laste stressile reageerivad. «Nad peavad välja mõtlema, kuidas last kõige paremini lohutada ja talle toeks olla, sest need meetodid, mis varem toimisid, ei anna enam tulemusi,» sõnas Luthar ja tõi näiteks, et ema kallistusest pole koolikiusamise korral mingit abi.

Uuringust tuli välja seegi, et põhikooliealiste laste jaoks on ääretult tähtis see, et nad oleksid eakaaslaste seas populaarsed. See tekitab lapses stressi ja mõjutab omakorda ka lapse ema. 

Luthari sõnul on aga mõned moodused, kuidas seda perioodi valutumaks muuta. Esiteks ära oota kuni põhikoolini, et rääkida lapsega muutustest. Räägi talle juba enne, mis võib teda ees oodata. Tähtis on ka see, et ema leiaks omale tugisüsteemi – tal peab olema võimalus rääkida kas oma partneriga, sõbrannaga või teiste emadega. 

Tagasi üles