Ilutoodete müüjaks sobivad ennekõike naised, kellele meldib kosmeetikavaldkonnas tegutseda ja kes on head suhtlejad ning pühendunud töötajad. Võrkturundusfirma Oriflame'i andmete põhjal moodustavad ligi poole konsultantidest ostjad ise, teisisõnu püsikliendid.
Võrkturunduslikus ilufirmas teenimiseks pelgalt müügist ei piisa
Avoni müügijuhi Jana Tikerpuu sõnul ei too ka Avoniga liitumine kaasa kohustust edasimüügiga tegeleda. Liituda võivad ka need, kes tahavad saada lihtsalt püsikliendiks, et tellida iseendale tooteid soodsamalt.
Edasimüümisega tegelemiseks ei ole vaja eraldi stardikapitali, kuna tooteid tellides ei pea neid kohe välja ostma – tasumine toimub pärast kauba kättesaamist 14 päeva jooksul. «Piisab vaid tahtmisest ja pealehakkamisest,» leidis Tikerpuu.
Müügigrupi juhid peavad end ettevõtjana registreerima
Avoniga saavad naised Jana Tikerpuu sõnul firmas aktiivselt kaasa lüüa mitmel moel, olles kas müügiesindajad, müügigrupi juhid või piirkonna müügijuhid. «Kehtib reegel, et kohe homme ei ole tasu nii suur, sest võrkturunduses võtab oma meeskonna leidmine, arendamine ja edukaks aitamine pisut aega,» selgitas ta.
Suurem osa Avoniga liitunud naistest tegutsevadki müügiesindajatena, ent eraldi tõi Tikerpuu välja müügigrupi juhi töö, mis andvat võimaluse nii lisaraha teenida, ise äri ajada kui ka karjääri teha. Seda tööd tehes on aga tähtis teada, et inimene peab end registreerima ettevõtjana. Seda peavad tegema ka müügikonsultandid, kelle jaoks on müügitöö põhisissetulekuallikaks.
«Minu soovitus on kohe alguses endale selgeks teha, milline ettevõtlusvorm algajale ettevõtjale täpselt sobib. Tean, et Eestis kardetakse FIE olla, kuid minu hinnangul on müüt see, et maksud on suured ja raha kätte ei jää. Pigem on küsimus ikka tulude ja kulude vahekorras,» rääkis Jana Tikerpuu.
Lapse kõrvalt koordinaatori töö
Avoni vanemkoordinaator Marjaana tellis alguses tooteid Avonist enda tarbeks ning soovitas ka sõbrannale. «Sain siis lihtsalt kosmeetikat allahindlusega osta,» ütles ta. Kuna ta tööl tol ajal ei käinud ja lapse kõrvalt oli vaba aega, pakuti talle aasta tagasi võimalust koordinaatoriks hakata.
See töö erineb Marjaana sõnul konsultandi omast. Koordinaatori ülesandeks on värvata firmasse uusi konsultante ja arendada oma gruppi. «Mulle sobis see väga hästi, sest oli võimalus teenida lisaraha väikese lapse ja ülikooli kõrvalt ning kõige tähtsam, planeerida ise enda aega.» Marjaana sõnul oleneb sissetulek sellest, kui palju ollakse nõus aega panustama.
«Praegusel hetkel on Avon minu põhitöö ning eesmärk on ikka üha enam saavutada ja rohkem teenida. Laps käib lasteaias ning seetõttu on ka rohkem aega tööle pühenduda,» lisas ta. Küll aga tõdes ta, et töö nõuab üksjagu pealehakkamist, ent talle see sobivat.
«Inimesel enda peab olema mingi kindel siht, kuhu poole püüelda, kõik oleneb iseendast ja oma soovidest,» rääkis Marjaana. Oma põhiliste tegevustena loetles ta erinevatel üritustel firma esindamist, et müüa ja tutvustada tooteid, ja osavõttu ilukoolitustest Avoni toodetega.
Arvestatav teenistus tekib võrkturunduses siis, kui on oma (müügi)grupp
Avoni müügijuht Jane Tikerpuu kinnitas, et arvestatav teenistus võrkturunduses tekib siis, kui enda all on grupp, keda koolitatakse, arendatakse ja arvuliselt kasvatatakse. Seetõttu on vajalik ka ettevõtlusvorm, et saadud tulu deklareeritaks nagu tavapärases ettevõttes.
Selleks, et oma grupini jõuda, ei pea Tikerpuu sõnul eelnevalt konsultandina töötama. «Oma gruppi on võimalik hakata arendama kohe, olles ehk ise teinud vaid ühe tellimuse müügikonsultandina.»
Tikerpuu sõnul on firmas tippmüüjaid, kes teenivad raha nii müügi kui grupi kasvatamise pealt. «On kindlasti neid, kelle sissetulek ületab 5000 krooni. Loomulikult eeldab see ka aktiivset tegutsemist,» andis ta orientiiri teenistuse osas.
Ta kinnitas, et firmas on palju neid, kes tellivad tõepoolest vaid iseendale, ent on ka müügigrupi juhte, kes arendavad oma meeskondi. «On väga ambitsioonikaid ja edasiarenejaid, aga on ka neid, kes teevad seda hobi korras. Vastavalt panusele on ka nende tasude vahe mitmekordne.»
Teenimisvõimalustest Oriflame'i stardimaterjalide põhjal
Oriflame´i konsultantidest moodustavad iseendale ja oma perekonnale tooteid ostvad inimesed 40 protsenti. Teine 40 protsenti on müüjad, kellel on umbes kuus kuni kümme klienti ning ainult 20 protsenti on olemasolevad või kasvavad liidrid.
Ilukonsultant: 1 tund tööd päevas, tulu 1500 krooni kuus, allahindlusprotsent 0 kuni 9. Edukaks müügiks peaks võtma tellimusi kahekümnelt regulaarselt kliendilt ja iga päev vähemalt kolm uut kontakti looma. Konsultantide müügist teenivad ka neid värvanud järgmise taseme kolleegid.
Liider: 2 kuni 3 tundi tööd päevas, tulu 6500 krooni kuus, allahindlusprotsent 12 kuni 18. Tööks on uute konsultantide värbamine, neist koosneva 10- kuni 20-liikmelise grupi koolitamine ja juhtimine.
Grupi direktor: 3 kuni 5 tundi päevas, tulu 9000 krooni kuus, 80- kuni 150-liikmelise grupi juhtimine ja koolitamine, müügi ja uute konsultantide värbamise juhtimine, ürituste korraldamine jmt.
Kõrvutamiseks avaldas Avon omad müügiprotsendid grupi pealt, milleks on 4 kuni 12 protsenti, kuid siinkohal täpsustas müügijuht, et arvutuskäik allahindluse ja gruppide pealt on erinevates firmades erinev. Kui Avon rakendab lõpphinnale allahindlust, siis Oriflame'i kataloogihinnad kujunevad juurdehindlust kasutades, mistõttu protsendinumbrid ei pruugi olla võrreldavad.
Maksud arvestatakse maha vastavalt ettevõtlusvormile.