Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Killuke Eesti disaini meestemoes

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kristjan Oro ja Ats Jõgi
Kristjan Oro ja Ats Jõgi Foto: Märt Summatavet

Kristjan Oro (24) ja Ats Jõgi (26) on mõlemad Tallinna poisid ning seisavad ettevõtte Šikk taga – on selle asutajad ja loojad. Šikk valmistab algusest lõpuni käsitööna puidust kikilipse. Kristjan on ettevõtluse tudeng Tallinnas, lisaks on tal tagataskust ette näidata kokaharidus. Ats töötab ettevõttes, kus tegeleb igapäevaselt äriklientide ja müügiga, kirjutab osta.ee moeblogi.

Kohtun Kristjani ja Atsiga Viru keskuse kohvikus. Kristjan jõuab esimesena, veidi hiljem liitub meiega ka Ats. Nad on ühtaegu väga sarnased ja samal ajal ka väga erinevad. Nagu vennad, kohati isegi nagu kaksikud. Mõlemal Šikk kikilipsud ees, rüht sirge ja sära silmis. Nad on täis elujõudu, muretust ja rõõmu. Nad naeravad palju.

Ats tunnistab, et tubli annus kunstilist ja loomingulist külge on temas küll. Ta on tegelenud fotograafiaga ja joonistamisega. Šikk on esimene tõsisem kokkupuude disainiga. Kristjani sõnul on Šikkiga seotu kõik ääretult põnev, kuid avastamisrõõmu on veel palju.

Small Urban Blue
Small Urban Blue Foto: Šikk

Kuidas sündis idee hakata tegema puidust kikilipse?

Ats: Algselt hakkasin mina tegema riidest kikilipse.

Kristjan: Mulle need kikilipsud meeldisid ning tegin ettepaneku, et võiks neid tootma hakata suuremalt, ettevõttega.

Ats: Proovisime leida mõistlikku lahendust, kuidas ja mida teha.  Rohkem teemasse süvenedes saime aru, et neid riidest kikilipsude tegijaid on juba väga palju. Kaalusime teisi materjalivalikuid nagu näiteks alumiiniumit, puitu, plastikut. Jäime puidu juurde, sest puit on unikaalse mustriga. Iga inimene saab olla kindel, et tema lips on eriline. Siin me nüüd oleme. Tegutsenud oleme üle poole aasta.

Šikk – kuidas brändi nimi sündis?

Kristjan: See tuli läbi pika arutelu ja kaalumise. Selle oleks tegelikult võinud salvestada (vaatab Atsile otsa). Meil käis Facebookis vestlus ning panime kõikvõimalikud nimevariandid kirja. Ma täpselt ei mäletagi, mis need variandid olid, aga ükski nagu väga ei sobinud. Siis järsku… mul turgatas pähe Ivo Linna laul «Kikilips teeb mehe šikiks»… Mõlemad peaaegu samal ajal kirjutasime Šikk ja siis otsustasime – see jääb!

Ats: Arutelu oli meil päris pingeline, aga lõpptulemusena sai nimi väga hea. Kui ümberringi vaadata, siis paljud panevad inglisekeelseid nimesid, aga kuna me oleme ikkagi Eesti ettevõte, siis mõtlesime, et paneme eestipärase nime. Seni on nimi ennast igati õigustanud, läheb kenasti ka logoga kokku.

Kas teil on nägemus, milline see mees või naine võiks olla, kes Šikk lipsu kannab? Tavaliselt kui naistele uut ilutoodet välja antakse antakse, siis see naine peab olema väga edukas, iseseisev jne. Kes on Teie sihtgrupp? 

Kristjan: Pigem noored ja edukad inimesed. Igaüks ei raatsi 30€ lipsule kulutada. Kuigi samas see pole ka nii suur investeering, mida üldse ei jaksaks teha. Kes vähegi oma välimusest hoolib –  see on seda väärt. Alguses arvasime, et teeme lipse pigem meestele, kuid tegemise käigus selgus, et kaalukauss kaldub isegi pigem teisele poole. Loomulikult me ei pane kellelegi kätt ette. Näiteks kõige vanem, kellele lips läks kingituseks, on olnud 75-aastane.

Reklaamiga tegelevad ettevõtted on meie vastu suurt huvi tundnud. Selles ringkonnas liigub ka rohkem inimesi, kes on julged ja tahavad eristuda. Kikilips on iseenesest ka viimasel ajal väga popiks läinud – kõik kannavad, aga puidust kikilipsu veel mitte.

Small Classic Red
Small Classic Red Foto: Šikk

Varsti hakkavad kandma. Kuhu Te soovite oma brändiga jõuda?

Ats: Tuleb mõelda suurelt.

Kristjan: Absoluutselt.

Ats: Eks me tahame jõuda ikka Eestist kaugemale. Soovime oma brändi tuntust tõsta ja mitte ainult Eestis. Eks aeg näitab. Hetkel tegeleme tootevaliku laiendamisega.

Kristjan: Meil on plaanis  turunduse pool suuremalt ette võtta. Hetkel on valmimas väga vinge koduleht. Sellega seoses ka konkretiseerime oma imagot. Tegeleme tootepiltidega ning siis soovime juba Eestist välja minna.

Kas mingil hetkel on plaanis Šikk tegemistest ära elada?

Kristjan: Ideaalis ikka. Eks me selle poole püüdleme praegu.

Kust te inspiratsiooni saate?

Kristjan: Mind inspireerib kõige rohkem tagasiside. Näiteks messidel – inimesed ei pruugi isegi meie leti äärde tulla, aga näeme, kuidas neil meie lipsudele pilku heites naeratus näole tekib. Need, kes rääkima tulevad – paljud on meist juba midagi kuulnud, näinud meie lipse ning kiidavad. Selline asi annabki väga palju energiat juurde.

Smart LightBlue
Smart LightBlue Foto: Šikk

Ats: Personaalsus. Me küllaltki palju suhtleme inimestega personaalselt. Kui tuleb tellimus, siis helistame, täpsustame ning selgitame välja kliendi vajadused. Sellist personaalsust on tänapäeval niivõrd vähe. Meie naudime sellist personaalset lähenemist ja kliendiga suhtlust.

Kõige meeldejäävam tagasiside, mis te olete saanud?

Kristjan: Keeruline on seda ühte kindlat välja tuua. Öeldud on palju head ja kõige rohkem läheb südamesse see, kui inimesed siiralt kiidavad ja pakuvad ka välja uusi ideid, mida me teha võiksime. Üks tore neiu näiteks saatis meile lipsu joonise kirjaga, et kui meile meeldib, võime tegema hakata. Lihtsalt niisama, arvas, et selline lips võiks lahe välja näha.

Ats: Hetkel on meil isegi selle lipsu toorikud olemas, kuid kuna ta on veidi teistsuguse kujuga, siis peame veel natuke mõtlema, kuidas me lipsu kinnituse teeme.

Mida perekond ja sõbrad arvavad Teie ettevõtmisest?

Kristjan: Kiidetakse. Enamusel sõpradel on meie lipsud olemas.

Ats: Sõbrad käivad nii paljudes erinevates kohtades, seega on see ka turunduslikult hea. Ümberringi inimesed ikka küsivad, et kuidas neid tehakse ja kust neid saab. Sõbrad on kõik väga väärtuslikud ja kui neil vähegi viitsimist on, eks nad annavad meie sõnumi edasi.

Milliste mõõtudega on Šikk lipsud?

Small Funky Grey
Small Funky Grey Foto: Šikk

Ats: Suured lipsud on ühte mõõtu 5×12 cm ja väiksemad on veerandi võrra väiksemad.

Kristjan: Paljud naised tahavad ka endale just seda väiksemat lipsu. Väikese lipsu idee kasvas välja sellest, et tahtsime teha isa ja poja ühesuguste lipsude kombot.

Milline lips teile endale kõige rohkem meeldib?

Ats: Kõik lipsud on ilusad! Iga päeva jaoks nädalas on oma lips olemas.

Kristjan: Ma mõtlen praegu kui raske võib olla meie klient! Kui ma peaksin ühe lipsu välja valima ja kõik teised kõrvale jätma, siis see otsustamine võtaks väga kaua aega. Õnneks ma ei pea seda valikut tegema!

Ats: See võtaks mitu päeva aega! See on ikka uskumatu, kui lahedaid asju saab puidust teha. Sul võib olla täpselt sama puit ja täpselt sama lõige, aga puidu muster teeb selle nii eriliseks. Kui veel lisada sobiv pael ka sinna juurde…. Mida me tavaliselt inimestele ütleme? Kui on lemmiktoon, siis vali näiteks paela järgi või kui kellelgi on muster oluline, vali mustri järgi. Meilt sellist kindlat lipsu küsida on raske. Aga klientidele oskame soovitada ikka.

Kuidas Te ülesanded olete jaotanud?

Kristjan: Ats teeb joonised ning arendab erinevaid tehilisi lahendusi, seejärel õpetab mind välja. Turundust teeme mõlemad. Tuleb märgata erinevaid võimalusi.

Kirjeldage ühe lipsu valmimise protsessi.

Ats: Valime välja puidu, mille järgi meil isu on. Me ei ole veel kindlate puitude peale jäänud, kuid kavatseme lähitulevikus selle valiku kitsamaks ajada. Pärast puidu valimist ja esialgset töötlemist läheb see lõikusesse. Seejärel tuleb toorik siledaks lihvida. Kui lihvimisprotsess on pealt ja külgedelt tehtud, siis edasi tuleb lõppviimistlus, kus kasutame peitsi või vaha, et puidumuster rohkem esile tuua. Seejärel õmbleme paelad ja lisame paeltele klambrid. Lips valmis. Ühe lipsu tegemine võtab koos kuivamisega umbes 24h aega. See on tööprotsessi ajaühik, mis on arvestatud alates lipsu lõikusesse minekust.

Kas eriarvamusi tuleb palju ette?

Ats: Ikka tuleb ette, et mida, mismoodi ja kuidas edasi. Aga see on asi, millest õpime.

Kristjan: Eriarvamusi peabki olema. Kui me oleksime koguaeg ühel arvamusel, siis oleks igav.

Ats: Siis oleks midagi valesti. See on nagu hea abielu – tülitsemisi peab olema, muidu ei saaks koos olla. Üks täiendab teist ja mõlema arvamus on väga oluline.

Mis hobid Teil on? Kui palju oma vaba aega koos veedate? Mis te vabal ajal teete? 

Smart Red
Smart Red Foto: Šikk

Ats: Sõltub, kas Kristjan ajab närvi mustaks või mitte (mõlemad naeravad). Tegelikult teeme palju asju koos ja oleme parimad sõbrad. Meil on ka ühine sõpruskond.

Kristjan: Oleme ju kunagi peaaegu aasta koos elanud. Sealt võibolla see üksteise “talumine” ka tuli. Kui seda perioodi poleks vahepeal olnud, siis äkki ei suudakski niimoodi iga päev koos olla (naeravad jälle)?

Ats: Mulle meeldib pildistamine. Teen loomingulisemaid pilte.

Kristjan: Pokker on ka selline ühine hobi, mida aeg-ajalt harrastame.

Ats: Tuleb elult võtta, mis võimalik! Kõik on siiski enda kätes. Kõik, mida teeme, see mõjutab ennast ja mõjutab teisi. Loomulikult peab ka teistega arvestama, aga see on siiski meie endi elu, mida elada! Nii, et elu tuleb nautida!

Kristjan: Absoluutselt!

Mis teid õnnelikuks teeb?

Kristjan: Elu ja kordaminekud!

Ats: Õnnelikuks teeb positiivsus. Kui Sa ise oled positiivne, siis on teised ka positiivsed.

Kristjan: Ma nõustun sellega. Mis teeb õnnelikus? Kui Su ümber on õnnelikud inimesed. Pere. See, kui väljas päike paistab.

Ats: Kõige tobedam vastus sellele oleks, et raha teeb õnnelikuks – raha ei tee õnnelikuks. Rahaga ei saa õnne osta.

Kristjan: Aga palju mugavam on nutta Bentleys kui ühistranspordis.

Ats: Ma pigem nutaks ühistranspordis kui Bentleys. Bentley on kole auto ka.

Kristjan: Nojah.

Kohv on otsas ja küsimustele vastatud. Tõuseme püsti ning lahkume kohvikust. Veel tükk aega hiljem on mul naeratus näol. Seesama naeratus, mis klientidele tuleb suule kui nad Šikk lipse pikemalt vaatama jäävad… Jah, muretud ja positiivsed on need Šikk poisid ning tundub tõepoolest, et ka eluga rahul ja õnnelikud.

Tagasi üles