Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Mida piiblis seksi kohta öeldakse?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Heleriin Adelbert
Copy
Piibli sisu võib olenevalt tõlkest inimesteni erinevalt jõuda.
Piibli sisu võib olenevalt tõlkest inimesteni erinevalt jõuda. Foto: SCANPIX

New Oxfordi annoteeritud piibli toimetaja Michael Coogan tõlgendas hiljuti enda pühakirja teadmiste varal universaalse ja igavikulise teema - seksi - käsitlust piiblis.

Coogan püüdis selgitada piiblis seksuaalsust puudutavate küsimuste kohta öeldut ning avaldas mõningaidki üllatavaid väiteid, kirjutas Time.com.

Coogani sõnul suhtuti Saalomoni eluajal seksi üldiselt pooldavalt, kuna järglaste saamist peeti peamiseks. Kõigele, mis aitas kaasa laste saamisele, vaadati positiivselt ning usulistel põhjustel seksist hoidumise mõte oli enamikul judaismi perioodidel üsna ebatavaline.

Piiblis ei kasutata suguelundite anatoomilisi nimetusi, kuid pehmendatud kujul need pühakirja tekstides esinevad. Nagu kirjanduses ikka, on piibli sõnastus kohati mitmetähenduslik ning tekstidest võib leida seksuaalse alatooniga viiteid.

Tihti peegelduvad piiblis tõlkijate enda vaated ja eelarvamused. Coogani sõnul tõi hiljuti üks kirik enda kodulehel välja kõik pühakirja lõigud, kus nende sõnul räägitakse pederastiast.

Enamikes tekstides aga pole sisuliselt pederastiat üldse puudutatud, vaid antud termin on tõlkija vaste heebrea keelsetele sõnadele, mis tegelikult meestevahelist anaalvahekorda ei tähenda.

Pühakirjas - eriti heebrea tekstides - puudub selgesõnaline väide, et monogaamne abielu peaks olema normiks, märkis Coogan. Vastupidi, enamikel piiblis mainitud isikutest oli võimaluse korral mitu naist.

Piiblis puudub koht, kus oleks kirjeldatud Aadami ja Eeva pulmatseremooniat, seega jääb meile teadmata, kas nad olid abielus või mitte. Coogan selgitas, et see on järgmine koht, kus tõlge võib sisu mõjutada. Üks heebreakeelne sõna tähendab nimelt nii naissoolist isikut kui abikaasat.

Naise seisus piiblis on näide sellest, kuidas oleme pühakirja autoriteetseks pidades siiski enamus aja mõningal määral tema põhipunkte eiranud, märkis Coogan ning lisas: «Kui saame mööda vaadata seal kirjeldatud orjusest ja naiste alamast seisusest, siis võib seda teha ka teiste küsimuste puhul nagu samasooliste abielu.»

Abordi kohta ei ütle pühakiri aga sõnagi, mida Coogan peab üheks kõige huvitavamaks nüansiks, kuna raseduse katkestamise pooldajad kui vastased tsiteerivad kaasajal enda vaadete õigustamiseks piiblit.

Coogani sõnul kirjeldatakse teatud lõikudes isegi jumalat (Jahvet) kui seksuaalset olendit, kuid piibli keel on müütiline ja kujundlik.

Coogan leidis ka, et inimesed olid piibli ajastul teatud mõttes vähem kombekad kui tänapäeval, kuigi sel ajal kasutati palju mahendatud sõnavara.

«Enda Jumalale mõtlemine ei erinenud kuigi palju sellest, kuidas teised inimesed oma jumalatest mõtlesid,» selgitas Coogan. Kui Jumalat suudetakse kirjeldada kui kuningat, hingekarjast või sõdalast, siis on võimalik teda ka kirjeldada kui abikaasat, kes mehelekombel käitub.

Märksõnad

Tagasi üles