Juba neljandat korda toimuva Haapsalu Joogafestivali raames saab tutvuda ka tantsujooga ning tantsuteraapiaga, mis võib tunduda joogast kaugelolijale mõnevõrra kummastav – oleme ju harjunud joogat pidama millekski rahulikuks meditatsioonilähedaseks, aga tants tähendab ju liikumist ja hoogsust.
Teadlik tants laseb keha meelte köidikutest valla
Ometi on tants selles iidses idamaises hingetervenduskunstis tähtsal kohal ja Haapsalus saab sellest osa mõlemal päeval – 18. juunil on taevalaval kavas Liina Ravneet Elviku tantsujooga, sama õhtu naelaks sealsamas on Kyia Shanti ekstaatiline tants ning 19. juulil jagab taas taevalaval tantsuteraapia ja bioenergeetika tarkusi Maria Ros Mehhikost. Kõik kolm olid nõus rääkima oma seostest tantsu ja joogaga.
Liina Ravneet Elvik alustab kohe pärast festivali avamist
Mida tähendab tants sinu jaoks?
Tants on minu jaoks nauding, mäng ja vabadus voolata koos eluga. Kogen iga päev aina selgemalt, kuidas see pehmus, vabadus ja voolamine kandub üha tugevamalt tantsuhetkedest üle igapäevaelu hetkedesse ja kuidas see on muutnud kogu mu elu palju rõõmuküllasemaks. Kui suudad lubada end voolul täie usaldusega kanda, ei pea sa enam päevagi tegelema muretsemisega ja tuleviku ees ebakindluse tundmisega. Voolamine tähendab ka seda, et palju kergem on lasta tarbetutel sõnadel, mõtetel, tunnetel, aga ka inimestel minna.
Kuidas seostub jooga, mis tundub nii rahuliku ja keskmesse viivana, tantsuga, mis eeldab kiiremat rütmi?
Oma keskmesse võib jõuda erinevaid tehnikaid kasutades. Vaba ja voolav liikumine, isegi kui seda saadab rütmikam muusika, võib meid palju kiiremini meditatiivsesse seisundisse viia kui staatiline paigalistumine. Tantsust saab jooga, kui sa sulatad endas kokku teadlikkuse, liikumise, hingamise ja lõdvestuse. Kui füüsiline keha lõdvestub, vaigistub ka meel. Ja kui su meel on tasa, oled sa õnnelik. Uinunud osad sinus ärkavad. Loomingulisus avaneb. Tundlikkus kasvab ning kehast saab instrument, millel improviseerib sinu kõrgem olemus.
Mida annab tants kehale ja mida hingele?
Teadlik tants kukutab sind mõnusasse meditatiivsesse seisundisse ja sellises seisundis toimub kõige võimsam vabanemine ja tervenemine nii füüsilistest kui emotsionaalsetest sügavale juurdunud blokeeringutest ja mustritest. See seisund on midagi sellist, mis jääb sinuga veel pikaks ajaks pärast seda, kui oled tunnist lahkunud. See on selline totaalne ja nauditav kohalolu oma kehas, meeles ja hinges ja tunne, et sa tead nii selgelt ja täpselt, kes ja milleks sa olemas oled.
Kiya Shanti tutvustab taevalaval ekstaatilist tantsu
Mida tähendab tants sinu kui harrastaja ja õpetaja jaoks?
Tants tähendab minu jaoks mitte etteantud sammujada või koreograafia järgimist, vaid see on kohtumine oma sisemise tantsijaga – ja see on meis kõigis olemas. See on meie endi kehaga sügava ühenduse lubamine, seejärel kehal võimust võtta laskmine, et tekiksid liigutused. See on seest väljapoole protsess. Loome ühenduse oma sisemusega, tunnetame süvitsi oma keha, soojendame ta üles, laseme tal liikuda ja lubame tal olla nii vaba, kui ta iganes soovib. Ja kui sa lubad oma kehal liikuda ning annad kehale võimaluse vabalt täiel rinnal hingata, on võimalik saavutada ekstaatilisi teadvuseseisundeid. Minu jaoks on hingamine 50% kogu tantsimisest! Lubades kehal vabalt hingata, saame kiiremini ühenduse oma elujõuga, energia, sära, õndsusetunde ja naudingutega!
Mis on tantsul pistmist ekstaasi ja joogaga?
Ekstaas on tantsimise loomulik tulemus. Me ei pea sellele isegi mõtlema, see on juba meie sees olemas, mõnikord magavas seisus, mõnikord lausa talveunes, aga tegelikult valmis äratuseks üsna lühikese ajaga. Kui panna oma keha liikuma, jätkata hingamist ning lubada kehal meele üle võimust võtta ja anda kehale võimalus väljendada kogu oma tarkust liikumisest füüsilises vormis, oleme me võimelised saavutama ekstaatilisi seisundeid.
Olen märganud, et igas ekstaatilise tantsu tunnis on tegelikult võimalik näha osalejaid loomulikult liikumas aegluubis ühest asendist teise ning see paistab tegelikult nagu joogatund. Arvan, et jooga juured on tegelikult pärit ürgsetest hõimutantsudest. Nii jooga kui selline tants viib meid ühtsuseni, terviklikkuse kogemiseni, mil saavad kokku meie keha, meel ja hing ning ühenduses olemise tunne kogu olemasolevaga.
Me leiame loomulikul viisil liigutused, mis viivad meie kehad rahu- ja tasakaaluseisundini – tantsu ja jooga vahel on isegi rohkem seoseid võimalik leida, kui esmapilgul tundub.
Mida annab tantsimine tõelisele joogatantsijale?
Tants on üks kõige lahedamaid viise, kuidas hoida oma tervist, aktiveerida oma kardiovaskulaarset süsteemi ning vabaneda toksiinidest hingamise ja liikumise abil. Ekstaatiline tants on ka ülivõimas ühenduse kogemus, kui tantsitakse grupis ja energia, mille igaüks toob tantsupõrandale, seguneb ja võimendub koos teistega tantsides. Nii on võimalik jõuda grupienergias järgmisele tasemele ja saada ühine ekstaatiline kogemus. Ja niisuguses seisundis on võimalik kogeda iseenese tegelikku olemust – oma hinge.
Tantsides rändame oma mõistusest sügavale oma kehasse ning kui oleme saavutanud ühenduse oma kehaga, saame loomulikul viisil ühenduse ka oma hingega. Niimoodi ühendab vaba tants meie erinevad olemuslikud tasandid või osad.
Kust pärineb ekstaatiline tants?
Ma olen selle kohta lausa uurimuse teinud. Me teame kindlalt, et šamanistlikud kultuurid on eksisteerinud juba vähemalt 40 000 aastat. Seda tõendavad koopamaalingud, leitud vibud, nooled jne. Mõnedel koopajoonistel on kujutatud inimesi tantsimas. Erinevatel ajastutel on olnud erinevaid tantsuvorme, mis on kerkinud ja kadunud, aga kõik nad viivad tagasi kõige varasemate juurteni, kus polnud etteantud tantsusamme. See ongi ekstaatiline tants – tantsimine ettemääratud sammudeta.
Viimasel ajal on mõned inimesed, nagu Gabrielle Roth ja Frank Natale, mõlemad ameeriklased, toonud ekstaatilise (vaba) tantsu meie läänelikku kultuuri. Nad on aidanud taasavastada seda tantsuvormi, mis on tegelikult elanud, hinganud ja liigutanud kümneid tuhandeid aastaid. Nad ütlevad, et inimkonnal õnnestus tuletegemine miljon aastat tagasi ja kui me oleme piisavalt nutikad tegemaks tuld, siis oleme ilmselt piisavalt nutikad, et läbi kogemuse mõista, kuidas tants annab meie kehale tõelise heaolutunde.
Pühapäeva keskpäevane tantsuõpetaja taevalaval Maria Rós - tants on ego lahustumine
Teraapial ja bioenergeetikal on sama põhialus: tervendada või korrigeerida valesti omandatud, ebaküpseid või ebaterviklikke emotsionaalseid mustreid ja seeläbi mõjutada otseselt isiksust või iseloomulikku käitumist ning muundada meie maailmavaadet. Tantsides on meil võimalik ühendust saada oma kõrgeima olemusega ja vaadelda elu sellest vaatenurgast ning sellises seisundis on meie ego üks vahenditest, mitte üks takistustest. Nii et tants, teraapia, bioenergeetika, jooga ja kõik muud kasulikud tööriistad on on selleks, et saaksime ühendust enda jumaliku väe või meie jumaliku suhtega ning neil on ühine idee anda inimkonnale väge juurde – piiramatuks rahuseisundis olevuseks saamiseks.
Füüsilisest aspektist rääkides saab meie keha tantsimisest väga palju kasu, oleneb, mis tantsust jutt käib. Kui räägime tantsuteraapiast, siis on see üks psühhoteraapia meetoditest ning seepärast räägime suurest hulgast kasudest: lihaspingete ja emotsioonide vabanemine, sisemiste patoloogiate tervendamine, kuni selleni välja, et enesehinnang paraneb ning käitumine iseenese ja teistega ning suhe maailma ja elusse muutub.
Tantsuteraapia tekkis spontaanselt 1930.-1940. aastatel, mil tantsuõpetajad ja kaasaegse tantsu koreograafid tegelesid ekspressionistliku stiiliga vaimse tervisega seotud keskkondades, näiteks downi sündroomi ja autismi põdevate patsientidega. Baseeruti teadmisele, et keha ja meel on lahutamatud ning liigutused väljendavad alati sisemisi emotsionaalseid seisundeid. Praegu tuntakse tantsuteraapiat kui võimsat tervendusvahendit ning enesega üheks saamise viisi läbi liikumise.
Peakorraldaja Merit Raju lisab: «Kõik tantsu eri aspektid, mis Joogafestivalil esindatud, on väga erinevad, aga lõpuks on nende eesmärk sama – anda meile tunne, et oleme elus ning saada kontakti oma kõrgeima, jumaliku olemusega, sellega, kes pole ei hea ega halb, ei viisakas ega ebaviisakas, ei pikk ega lühike, nutikas või kohmakas ning kes ei kuulu kritiseerimisele.»