Võid ju mõelda, et võidad uues kohas paari päevaga kõigi südamed ja hakkad maid vallutama, kuid tegelikult kulub näiteks keskmisel juhilgi 21 kuud enne, kui temast saab ettevõttele kulu asemel vara. See tähendab, et pädevaks juhiks, kes ei vaja enam erilist suunamist või abi, saab inimene alles kahe aastaga.
Kuidas uues töökohas kohe head muljet avaldada
Northwesterni ülikooli professor William White rääkis Business Insiderile, et tema kogemuse järgi ei kehti see ainult juhtidele, vaid kõigile töötajatele, olenemata nende ametikohast. Selleks, et üleminek ühelt töökohalt teisele sujuks kiiremini ja paremini, pakub ta veebikursusi inimeste harimiseks.
White’i selgitusel on enamasti võimalus uuel kohal tööle asumiseks ettevalmistusi teha umbes kuu aega, kuid lühendatud korras on see saavutatav ka paari päevaga. Alljärgnevalt on välja toodud tema nõuanded, kuidas end ette valmistada ja kuidas esimestel nädalatel uues kohas endast parim anda.
Meenuta oma tugevusi ja nõrkusi. Enne uues kohas tööga alustamist tuleks oma oskuste üle mõtiskleda. Kui sul on varasematest arenguvestlustest alles mingeid dokumente, siis loe need läbi. Uuri neid väga hoolikalt ja tee märkmeid selle kohta, kuidas oled arendanud nii oma tugevamaid kui ka nõrgemaid omadusi. Pane tähele, kas märkad mustreid. Nii saad üleminekuks koostada konkreetse plaani. Tänu sellele harjutusele on lihtsam vältida vigade või halbade harjumuste kordamist ning on paremini näha, kuidas enda oskusi rohkem esile tuua.
Mõtle läbi, kas uuel tööl on aspekte, mis võiksid nõuda oskusi, millega sa varem kokku pole puutunud. Näiteks võib olla, et uuel ametikohal pead hakkama igal nädalal juhtima koosolekuid ja tegema esitlusi. Nüüd oleks aeg oma Powerpointi oskused üle korrata. Kasuks tuleb, kui saad harjutada publiku ees esinemist.
Tunne end uue ülemuse seltsis mugavalt. Loomulikult võid esimesel päeval tunda kerget kartust uue juhi suhtes, kuid White’i õpetuse järgi toimides võib seda hirmu vähendada. Näiteks soovitab ta oma uue otsese juhiga kohtuda mõni nädal enne tööle asumist. Kõige parem, kui see juhtub juba kuu aega varem. Temaga kohtudes tunne end vabalt ja õpi teda tundma. Veelgi tähtsam – õpi tundma, kuidas ta tööd teeb. Uuri, millal ta tööle läheb ja mis kell lahkub, kui sageli ta soovib kokku saada ning mil moel te tööl suhtlema hakkate.
Selle vestluse eesmärgiks on katseeksitusmeetodi vältimine, et üleminek uue ülemuse tööstiilile oleks võimalikult valutu. Lisaks on siis võimalus küsida, kellega sa peale oma lähemate meeskonnakaaslaste veel tööl kokku puutud. Enne tööle asumist saad ehk mõne sellise inimesega juba kohtuda, et midagi oma tulevase töö kohta küsida.
Kehtesta end. Nii kui sa uues kohast uksest sisse astud, hakkavad teised sind hindama. Sinna pole midagi parata, inimloomus on juba kord selline. Harvardi professor Amy Cuddy on oma uuringutega tõestanud, et kaks kõige olulisemat omadust, mille najal teised tööl oma arvamuse kujundavad, on inimlik soojus ja kompetents. Kui sa oled sõbralik, avatud ja lahke, hakatakse sind usaldama. Uues rollis pole see imekspandav, kui teed vigu ja seda oskavad teised ka oodata. Küll on aga lubamatu teha midagi sellist, mis uues kohas rikuks töökaaslaste austuse sinu vastu.
Sa ei saa ise muuta seda, kas oled introvert või ekstravert. Küll aga saad (ja pead) leidma uues kohas sobiva tasakaalu, et saaksid esimeste nädalate jooksul uusi suhteid luua.
White sõnab, et kuna uus töö on tihti seotud edutamisega, millega käivad kaasas ka prestiiž ja kohustused, siis võivad halvad iseloomujooned hästi silma paista. Nii on ta ise näinud kaht peamist käitumisviga, mida uued töötajad teevad. On neid, kes on liiga ülbed ja ennast täis, aga on ka neid, kes on liialt tööle keskendunud ega märka inimesi enda ümber. Mõtle järele, milline kalduvus võib sul olla ja ole tähelepanelik, et sa ei eksiks.
Viimase soovitusena paneb White südamele, et uuel kohal alustamiseks peab olema õige suhtumine. Ära unusta, et lähed sinna oma panust andma.