Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Mida tasuks õpetada lastele meedia kohta?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Naine
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Osta seda! Võta kaalus alla! Tee trenni! Meedia annab 24/7 lastele juhtnööre, kuidas peaks elama ja välja nägema. Veidike murelikumad vanemad hoiavad laste meediakasutusel silma peal, et osavad turundajad ei ütleks meie lastele, mida osta, süüa ja kuidas käituda.

Mida tasuks lastele õpetada, et nad oskaksid meediaga paremini ümber käia ega võtaks kõike, mida meedia kirjutab, puhta kullana? Huff Post tõi välja kolm asja, mida võiks lastele rääkida.

1. Paljasta lapsele mõned salatrikid

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Räägi lapsele, kuidas ajakirjad kasutavad alati kõige ilusamaid ja värvikirevamaid fotosid, et tõmmata poiste või tüdrukute tähelepanu. Näita talle ajakirjast paari näidet ja selgita, et kaunite modellide fotod on reeglina alati töödeldud, mistõttu ei peaks tütar ühtki piitspeenikest modelli või näitlejat välimuse osas eeskujuks võtma. Näita lapsele toiduajakirju või vaadake koos mõnda kokasaadet ja selgita talle, et ka toit tehakse alati lugejate-vaatajate jaoks võimalikult isuäratavaks, et neil tekiks tahtmine üht või teist asja proovida. Kui oled lapsele neist saladustest rääkinud, oskab ta juba paremini meediat jälgida.

2. Aruta lapsega varjatud sõnumeid

Fotod, filmid ja televisioon saadavad varjatud sõnumeid kõigile, kes saateid vaatavad ja ajakirju loevad. Räägi lapsele, milliseid varjatud sõnumeid me vastu võtame, kui näeme kindla kehatüübi, rassi ja sooga inimesi teleris või moefotodel. Ja nii päevast päeva. Me ei taha, et lapsed oleksid passiivsed vastuvõtjad. Me tahame, et nad mõistaksid meediat ja oskaksid eristada, mis on tõene ja mis väär.

3. Paku lapsele alternatiive

Kuigi suurfirmadel on rahaliselt paremad võimalused, et oma tooteid inimestele nähtavaks teha, leidub palju idufirmasid, mis pakuvad alternatiive. Need alternatiivid laiendavad ilu, soo ja edu mõtet. Olgu tegemist riietuse, lelude, nukkude, raamatute või ajakirjadega, leidub palju ettevõtteid, kelle tooted on lapsesõbralikumad.

Tegelikult peaksid ka täiskasvanud õppima, kuidas meediasse suhtuda. Mida paremini me mõistame, kuidas meedia toimib, seda enam saame õpetada ja aidata oma lastel erinevaid müüte purustada enne, kui need hakkavad nende elu mõjutama.

Tagasi üles