Jalatsimüüja ABC King on välja tulnud sügiskampaaniaga «Kõik algab kingast», mille väliplakatid on mõjunud paljudele solvavalt.
Seksistlik kingareklaam tekitab pahameelt
Naine24 poole pöördunud lugeja avaldas nördimust, et ABC Kinga välireklaamid mõjuvad naistele solvavalt ning soovis teada, miks tehti just selline valik kingareklaamiks. «On see provokatsioon? Kas ABC King tegi meelega nii totrad reklaamid, et rohkem tähelepanu saada?» küsis naine oma kirjas.
Küsimusi tekitavad kampaaniafotod, milles vastandatakse kehva kinga kandja moeka kinga kandjale ja allkiri toob välja vastandused: sekretär/ omaniku naine, ostad ise joogi/ tehakse välja. Kuigi kampaania hulgas on ka teisi pilte, on just need kaks vastandust naiste silmis kõige häirivamad. ABC Kinga kampaania sobivuse üle arutlevad Facebookis mitmed mehed ja naised, ka on teema mitmekordselt tõstatatud feministlikus grupis «Virginia Woolf sind ei karda!».
ABC Kinga enda Facebooki seinal on algatatud suisa üleskutse ettevõtte boikoteerimiseks. «Ma ei ole internetis just sage kommenteerija. Ausalt öeldes, ka mitte kõige võitlevam feminist. Šovinistlikud lehe- ja netilood ei pane mind tavaliselt vihast vahutama, pigem abitult õlgu kehitama,» kirjutab seal pettunud klient. «Aga Teie reklaamikampaania, hea ABC KING, õigemini paar plakatit, panid mind eile millegipärast seisatama ja vanduma. Vist, kuna neid on üle linna palju ja nad tungivad seega mitte ainult avalikku, vaid ka mu isiklikku mõtteruumi. Sekretär / omaniku naine. Omaniku naine. Omandnaine. Tõesti, ABC KING? Tõesti?!»
Lisaks toob naine välja teise küsimusi tekitava reklaamplakati, millest võib välja lugeda, et kui naisel on vanamoodsad kingad, ei tehta talle jooki välja. «Jep, selline plakat on teil ka: kole king = ostad ise joogi, ilus king = tehakse välja. Kui ma nüüd päris aus olen, siis ilmselt puudutas see kingakampaania seetõttu, et ma olen natuke kingahull. Mul on ligi 50 kingapaari. Olen nad kõik endale ise ostnud ja mitte selleks, et keegi mulle jooke välja teeks. Joogid ostan ka ise. Teate ABC KING, ma ei hakka teile seletama, mida sotsiaalselt vastutustundlik turundus tähendab. Usun, et teate seda tegelikult ka ise. Ma kuulutan hoopis boikoti. See ei tähenda teile midagi, aga minule küll. Ja ma ei ole üksi.»
Viimast postitust on praeguseks agaralt laigitud, juba ligi 500 korda. Kuigi kampaania tekitab naiste seas suurt pahameelt, ei näe ABC Kinga turundusjuht Lauri Jürisoo reklaamides probleemi.
ABC King: reklaam on eetiline
«Oleme selgelt seda meelt, et reklaam on eetiline ja ei rõhuta soorolle ega varalist kihistumist,» sõnab Jürisoo oma vastuses Postimehele. «Pigem näitame reklaamiga «Kõik algab kingast», et meie ühiskonnas on kõikidel inimestel olemas võimalus eneseteostusele ning tunda end uutes ja toredates kingades hästi. Olenemata soost, vanusest ja elukutsest.»
Turundusjuhi selgitusel on kampaania idee näidata, et korralikel kingadel on suurem mõju inimese saatusele ja edukusele, kui tavaliselt kiputakse arvama. «Näiteks naist, keda muidu peetakse praktikandiks, võidakse vastava välimuse puhul kõnetada hoopis kui finantsdirektorit. On öeldud, et hea ja hoolitsetud välimus aitab kõikidel inimestel parema mulje saavutamisele kaasa. Rahvasuus on räägitud isegi, et meest tuleks hinnata mitte auto vaid tema kingade järgi – auto saab alati laenutada, kuid kingad on kindlasti tema enda omad.»
«Reklaamil, kus on kõrvutatud sekretäri ja omaniku naise kingi või reklaamil, kus on kõrvutatud ise jooki ostva naise kingi ja naise kingi, kellele tehakse neid kandes välja, on pildil üks ja sama inimene eri kingades. Koos märkusega, et ilusate kingadega võidakse tema sotsiaalset rolli pidada hoopis teiseks kui tavaliste kingadega,» avab Jürisoo reklaami tausta. «Me ei pea tõsiasja, et inimesed hindavad teisi inimesi nende välimuse põhjal, ei ebaeetiliseks, soorolle ega varalist kihistumist rõhutavaks.»
ABC Kinga reklaam. Foto: Mihkel Maripuu