Keerulised vestlused on ebameeldivad, kuid vahel siiski vältimatud. Õnneks on õigeid tehnikaid järgides võimalik edukalt juhtida oluliste vestluste kulgu.
Üheksa viisi, kuidas olulisi vestlusi pidada
Järgmine kord sõbra, kaaslase või kolleegiga keerulist vestlust pidades järgi Psychology Today’s välja toodud nippe:
1) Sea omale eesmärk – Enne olulise vestluse pidamist kujuta ette soovitud lõpptulemust. See aitab keskenduda lahenduse leidmisele ja viib tavaliselt positiivse tulemuseni. Kasulik võib olla oma jutu eesmärki jagada ka vestluse teise osapoolega, et ta teaks, kuhu sa lõpuks jõuda soovid.
2) Räägi mina-vormis - Üks suurim viga näiteks tülitsemisel on teise inimese süüdistama hakkamine. Selle asemel katsu alustada kõiki oma argumente sõnaga «mina». See näitab teisele inimesele, et sa lihtsalt annad edasi enda nägemust. Räägi alati oluliste vestluste ajal mina-vormis, näiteks «Mina tunnen…» või «Mina arvan…».
3) Küsi küsimusi – Oma vestluskaaslase vaatenurga teada saamiseks küsi temalt mõistlikke küsimusi. Kui sa ei saa temast täielikult aru, siis küsi selgitust. Mõnikord on hea tema arvamus üle korrata veendumaks, et sa tõlgendasid tema öeldut õigesti.
4) Kuula hoolega – Kuigi sa oled tema läheduses ei tähenda see, et sa kuulad teist inimest korralikult. Arenda oma kuulamisoskusi hetkes olemise, silmside loomisega ja segamatult rääkida laskmisega. Ära mõtle kuulamise ajal enda vastuse peale või otsi viga oma kaaslase jutus.
5) Kontrolli oma hääletooni – Hääletoon oma jutu rääkimisel loeb väga palju. Näiteks sa võid vabandust paluda mitme erineva hääletooniga, kuid alati ei pruugi see siiralt mõjuda. Uuringute järgi oleneb jutu tõlgendamine seitse protsenti sõnadest ja 38 protsenti hääletoonist. Seega on hääletoon viis korda tähtsam kui su sõnad! Ürita kõlada alati võimalikult rahulikuna ja siiralt.
6) Jälgi oma kehakeelt – Ülejäänud 55 protsenti jutu tõlgendamisest oleneb sinu kehakeelest. Inimkonna ajaloos on kehakeelel ja mitte-verbaalsel suhtlemisel suurem tähtsus olnud kui verbaalsel. Meie ajud on seega õppinud mitte-verbaalseid märke tuvastama ja tõlgendama. Sa pead lugema oma kaaslase kehakeelt ja kontrollima enda oma. Kui sa oskad oma kehakeelt kontrollida, siis on sul võimalik tervet vestlust suunata.
7) Kontrolli oma käitumist – Kui sa kritiseerid kedagi, siis erista inimese enda ja tema käitumise kritiseerimist. Inimest ennast kritiseerides võib ta muutuda kaitsvaks ja ta ei pruugi aru saada, mis ta valesti tegi. Selle asemel juhi tähelepanu tema käitumisele, mis annab inimesele võimaluse muutuda.
8) Ilusta oma kõne näidetega – Väldi ähmasust ja üldistamist. Selle asemel, et öelda «Sa jääd koguaeg hiljaks» ütle «Sa jäid kolmele viimasele koosolekule kümme minutit hiljaks.» Kui sa oled võimalikult konkreetne, siis sul on võimalik objektiivsem olla.
9) Lõpeta millegi positiivsega – Keerulise vestluse lõpus on oluline keskenduda millelegi heale. Näiteks avalda vestluskaaslasele tänutunnet või kiida teda hiljutise edu puhul. Siis jääb vestlusest maha positiivne alatoon ning õpitu jääb rohkem meelde.