Arvestades seda, kui olulised on majanduslikud oskused elus hakkama saamiseks, on üllatav, et sellest koolis lastele niivõrd vähe räägitakse. Ent lapsevanemad võiksid ja peaksid selle tühimiku ise täitma ja lastele raha kohta mõned näpunäited anda.
Neli olulist asja, mida tuleks lastele raha kohta õpetada
Bestsellerite autori Beth Koblineri sõnul suudavad juba 3-aastased lapsed mõista majanduslikke mõisteid nagu säästmine ja kulutamine, kirjutab Forbes.
Lisaks on Cambridge'i ülikoolis tehtud uuring näidanud, et laste rahaga ümberkäimise harjumused on juba 7. eluaastaks välja kujunenud. «Mida varem hakkavad lapsevanemad lastele rahast rääkima, seda parem. Vanemad on laste majandusliku käitumise kujunemisel kõige suuremad mõjutajad, seega vanemate ülesandeks on õpetada lastele mõttekalt kulutamist, investeerimist ja raha kogumist,» sõnas Kobliner.
Mida võiks raha kohta õpetada 3-5-aastastele lastele?
Õppetund: võib-olla pead ootama ja raha koguma enne, kui saad midagi meelepärast osta.
Koblineri sõnul on seda raske igas eas õppida, mitte ainult lastel. Ent oskus rahulolutunnet edasi lükata võib näidata, kui edukas on keegi täiskasvanuna. Selles vanuses lapsed peaksid õppima, et kui nad tõesti midagi tahavad, siis nad peavad ootama ja raha kõrvale panema, et seda osta.
Selles vanuses omandatud õppetunnid määravad, milliseks kujuneb ülejäänud elu. Kobliner rääkis, et ka tema enda peres tuleb mõnikord ette, et poodi minnes hakkavad lapsed üht või teist asja tahtma. «Kui ma vastan neile, et meil pole selle jaoks raha, siis ega nad rumalad ole, nad teavad, et mul on ka krediitkaart. Seetõttu ma vastan neile hoopis nii, et «tulime praegu X-ile kingitust ostma, me ei tulnud selleks poodi, et teile midagi osta». Sel viisil nad õpivad, et iga kord poodi minnes ei pea nad tingimata midagi saama,» selgitas naine.
Mida võiks raha kohta õpetada 6-10-aastastele lastele?
Õppetund: raha kulutamisel tuleb teha tarku otsuseid.
Selles vahemikus tuleks lastele selgitada, et raha on piiratud ning selle kulutamisel tuleb teha tarku otsuseid, sest kui sa olemasoleva raha ära kulutad, siis on su raha otsas.
Lapsele tuleks endiselt õpetada säästmise ja kulutamise kohta. Lisaks tuleks talle selgitada, et ka rahaga seoses tasuks seada eesmärke, mille jaoks raha koguda. Lapsele tuleks rääkida ka näiteks allahindlustest poodides või sellest, miks ema valis poes mahla, mis maksis teisest mahlast 20 senti vähem.
Mida võiks raha kohta õpetada 11-13-aastastele lastele?
Õppetund: mida varem hakkad säästma, seda suurem summa koguneb.
Kui eelnevalt oled lapsele rääkinud lühiajalistest eesmärkidest seoses rahaga, siis nüüd on õige aeg hakata rääkima pikemaajalistest eesmärkidest. Selles vanuses tahavad lapsed nüüd ja kohe asju soetada, seega tuleks neile selgitada, miks on tähtis suuremate ostude jaoks raha koguda, mitte kohe olemasolevat raha ära kulutada. Näiteks kui lapsel on kombeks iga päev pärast kooli midagi näksimiseks osta, siis soovita tal maiustusteks kuluv raha hoopis uue telefoni ostmiseks kõrvale panna.
Mida võiks raha kohta õpetada 14-18-aastastele lastele?
Õppetund: ülikoolis erialasid vaadates tasuks tähele panna seda, millised erialad on tasuta ja millised tasulised.
Keskkooli lõpus peaks laps juba kõrgkooli peale mõtlema ja arvestama peaks sellega, et laps võib saada riigieelarvevälise õppekoha, mis tähendab seda, et õppemaksu tuleb ise maksta. Uurige koos erinevate erialade õppemakse, räägi lapsele õppelaenudest.