Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Miks laps varastab ja kuidas sellega toime tulla

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Naine
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Pisikesed sõrmed võivad vahel agaralt võõraid asju enda taskutesse pista. Enne kui sa tõstatad probleemi, et sa kasvatad kodus väikest varast, võta üks hetk, et aru saada, miks lapsed varastavad ja kuidas selle levinud probleemiga toime tulla.

1. Mõista, miks lapsed varastavad

Nagu ka valetamine, kuulub varastamine täiskasvanute termini alla, mis ei tähenda lapsele midagi. Kommi näppamine poest või auto tasku panemine sõbra juurest ei ole tõendid, et su laps on juba kurjategija, kirjutab Emmede Klubi

Eelkooliealine arvab veel, et mis on tema käes, on tema oma. Ta arvab, et tal on õigus kõigele, mis on tema haardeulatuses. Alla 4-aastastel lastel on keeruline aru saada «minu» ja «sinu» erinevusest. Nad arvavad, et kõik on potentsiaalselt «minu». Nad ei tea, et poest maksmata kommiga lahkumine on varastamine - enne, kui sina seda talle ütled. Enne vanema reageerimist ei pruugi ta aru saadagi, et on midagi valesti teinud. 

Paljud koolieelikud ei suuda enda impulsse vaos hoida. Nad näevad mänguasja, nad peavad selle endale saama ja teevad seda mõtlemata, kas see on hea või halb. Häbi asemel tunnevad nad ennast rahulolevalt, et nende soov sai täide viidud. Mida impulsiivsem on laps, seda tõenäolisemalt ta mänguasja endale haarab. 

Umbes 5-7-aastaselt õpivad lapsed ähmaselt varastamise mõistest aru saama. Nad saavad aru omandiõigustest ja mõistavad, et terve maailm ei kuulu nendele, teiste asju ei tohi ära võtta. Samas muutuvad nad ka asjade võtmisel kavalamaks. 

Pisivarguste peatamine ja õpetamine, et see on vale, võib tunduda väikese probleemina, aga väikestest asjades aususe õpetamine rajab tee suurtele asjadele tulevikus. Laps peab õppima oma impulsse kontrollima, rahuldust edasi lükkama ning teiste õigusi ja vara austama.

2. Ole lapsega lähedane

Sel viisil on lapsed tundlikumad ja nad respekteerivad teisi ja nende õigusi paremini ja varem. Neil areneb ka südametunnistus varem ja nad tunnevad end pahasti, kui on midagi valesti teinud. Nii on lastele ka kergem olulisi väärtusi õpetada.

Lastele on inimestevaheline usaldus tähtis ja nad mõistavad paremini enda tegude mõju teistele inimestele. Valetamine, petmine ja varastamine rikub seda usaldust. 

Lisaks saavad lastega lähedased vanemad paremini lapse käitumisest aru, kui ta on midagi valesti teinud.

3. Ära ahvatle last

Lapsele on perekonnaliikmete raha justkui ühiskondlik vara. Nad võivad isegi mõelda, et annavad selle hiljem tagasi. Palu oma lastel raha silma alt ära panna, näiteks lukustatud karpi. Raha tuleks hoolikalt hoida. 

4. Õpeta omandi mõistet

Väikelapsed veel seda ei mõista. Kõik kuulub ju talle! 2.-4. eluaasta vahel hakkab laps sellest aru saama - mänguasi võib ka kellelegi teisele kuuluda, aga nad ei pruugi seda ka täielikult uskuda. Ka 2-aastasele peaks õpetama mõisteid «minu» ja «sinu». Umbes 4-aastane hakkab seda paremini mõistma. Lapsele tuleks rääkida, kuidas teine ennast halvasti tunneb, kui avastab, et tema mänguasja enam ei ole. Mida rohkem laps tuleb ise selle peale, et asi tuleks tagasi anda, seda parem. Lisaks tasuks pidevalt tema käest küsida lauseid stiilis: «Kellele need kingad kuuluvad?» või «Need kingad on Mari omad!»

5. Heastage varastamine

Asja tagasiandmiseni jõuda ei ole alati lihtne, aga see õpetab lisaks sellele, et varastamine on vale, ka seda, et oma teod tuleb heaks teha. 

6. Tuvasta päästik

Uuri välja, mis viis lapse varastamiseni. Lapsel, kellele on aususest räägitud ja kes endiselt varastab, on tavaliselt sisemised probleemid, mis vajavad tähelepanu. Kas su laps on vihane? Kas su laps vajab raha ja arvab, et ainus võimalus seda saada, on varastada? Kui nii, siis paku talle taskuraha. Õpeta lapsele tööeetikat, et ta saaks mänguasju varastamise asemel välja teenida. Vahel on lapsel, kes pidevalt varastab, madal enesehinnang ja varastamine aitab tähelepanu endale tõmmata. Äkki on lapsel rohkem tähelepanu vaja? Võib-olla tasuks prioriteedid üle vaadata ja lapsega jälle lähedasemaks saada?

7. Tee kindlaks, kui tõenäoliselt laps varastab

Jälgi neid riskifaktoreid:

  • Tal on madal enesehinnang
  • Impulsiivsus - suur soov, aga nõrk kontroll
  • Ta on teiste suhtes tundetu
  • Võõrandunud
  • Vihane
  • Toimunud on muutus perekonnaelus, näiteks lahutus
  • Tal on igav
  • Ta on palju üksi

Kui sa keskendud nende riskifaktorite kõrvaldamisele, peaks ka valetamine ja varastamine iseenesest mööduma. 

Oluline on jõuda põhjuseni. Kui põhjuseid ei kõrvalda, probleem ainult süveneb. 

8. Kiida aususe eest

5-aastane leiab kellegi rahakoti ja toob selle sulle. Kiida teda selle teo eest! Räägi talle, kui õnnelik nüüd inimene on, kui saab teada, et ta rahakott leiti üles. Väldi lauset: «Aitäh, et aus olid». Sa ei taha, et tal tekiks arusaam, et saaks ka teisiti. Saada lapseni sõnum, et ta tegi just seda, mida temalt oodati.

Tagasi üles