Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Üheksa asja, mida ülemus sulle ei ütle

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kerti Kulper
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Kas oled kunagi huvi tundnud, millest võib mõelda su ülemus, kui ta sind liftis tervitab? Woman's Day uuris seitsmelt ettevõtte juhilt, mis muudab alluva nende silmis väärtuslikuks ja kuidas võivad alluvad tahtmatult oma töökoha ohtu seada.

See, mida sa teed kontorist väljaspool, on tähtis

Ülemus ei järgi sinu igat sammu, kui sa selleks just põhjust pole andnud, aga ta hoiab su tegemistel siiski silma peal. Kui tahad midagi Facebooki postitada, küsi endalt, kas tahaksid, et su ülemus seda loeks? «Ole ettevaatlik selles osas, mida oma nädalavahetusest sotsiaalmeedias jagad ja ära avalda avalikult arvamust, et su kolleegid on idioodid,» soovitab Edith Onderick-Harvey, konsultatsioonifirma Factor In Talent president.

Su suhtumine on sama tähtis kui su tööülesanded

Meeldib see sulle või mitte, kuid kontoripoliitika on tähtis. «Ülemus ei pruugi seda sulle otse öelda, aga sinu tööülesannete täitmisest veelgi tähtsam võib olla sinu võime ülemuse ja teiste kolleegidega koostööd teha,» sõnas Onderick-Harvey. Hoolimata sellest, et teed oma tööülesanded ära, võib ülemusel olla keeruline sind edutada, kui kolleegid peavad sind ebameeldivaks või ebaviisakaks kaastööliseks.

Võta sõna!

Ära karda oma häält kuuldavaks teha. Ettevõtte MMI Publis Relationsi president Patty Briguglio sõnul on kõige väärtuslikumad algatusvõimelised alluvad. «Mulle meeldivad töötajad, kes ei karda oma iseloomu näidata. Ma ei taha oma alluvusse kedagi, kes vaid täidaks üht konta kontoris,» lausus Briguglio. Tema sõnul on tähtis ka siis sõna võtta, kui sa enda arvates oled ametikõrgenduse ära teeninud. Steve Langerun DePauwi ülikoolist soovitab ülemusele ka sellest teada anda, mida sa edu saavutamiseks vajad, olgu see siis koolitus, aeg või raha.

Järgi ülemuse eeskuju

Kui sa pole kindel, kas su ülemusele meeldib, kui teda kõnetatakse otse, läbi e-kirja või telefoni teel, siis küsi seda temalt. Karjäärinõustaja Lauren Mackleri kinnitusel tasuks ülemuselt küsida ka selle kohta, milliseid ülesandeid võiksid sa ülemuse arvates omal käel teha ja mille osas temalt nõu küsida. Jälgi ka ülemuse iseloomu: kui tegemist on introverdiga, siis ära käi talle peale, et pidevalt näost-näkku kohtuda.

Anna oma tegemistest märku

Ülemus pole võimeline jälgima, mida kõik alluvad iga päev teevad, seega on sinu ülesandeks oma tegemistest talle märku anda. Kui olete näiteks mõne projekti valmis saanud, saada oma meeskonnale ja ülemusele tänukiri. Võib-olla peaksid talle igakuiselt saatma kokkuvõtteid tehtud projektidest ja saavutustest, et tal oleks su tööst hea ülevaade.

Riietu sobivalt

Endine firmajuht ja praegu konsultandina tegutsev Sue Thompson soovitab iga päev riietuda nii, nagu firmajuht võiks sind oma kabinetti tähtsale koosolekule kutsuda. Kuigi ülemusel on tähtsamaid prioriteete kui sinu riietus ja kontorietikett, hakkab siiski silma see, kui sa riietuse või käitumisega ämbrisse astud.

Ülemustele meeldib positiivne tagasiside

Reeglina on ülemus see, kes teisi julgustab ja tööindu süstib, aga seda on võimalik ka oma huvisid silmas pidades ära kasutada. Tee ülemusele näiteks komplimente, aga pea silmas, et su sõnad oleksid siirad ja ära liiga pikalt kiidukõnet pea.

Ole probleemide lahendaja

«Enamik alluvaid toovad probleemid välja ja eeldavad, et ülemused lahendavad need ära,» sõnas konsultatsioonifirma CJP Communications tegevjuht Jennifer Prosek. «Kuid pool probleemi lahendusest peitub ainuüksi selles, kui mõni alluv võtab vaevaks probleemiga tegeleda.» Kui sul on probleeme mõne kliendi või projektiga ja sa pole kindel, kuidas edasi tegutseda, paku ülemusele kolm valikuvõimalust. Isegi, kui tema lahendus on täiesti teistsugune, hindab ta seda, et üritasid probleemi omal käel lahendada.

Võta oma tegude eest vastutus

Ära ürita süüd teiste kaela ajada, kui hilined tööle («Liiklus oli kohutav!») või ajasid mõne projekti vussi («Ma ei saanud midagi teha, sekretär saatis selle kirja mulle liiga hilja edasi!»). Tunnista oma vigu ja ürita neid mitte enam korrata. «Isegi, kui sa oled tore inimene heade isikuomadustega, ei saa ma sind edutada, kui sa oma tegude eest ei vastuta,» lausus firmaomanik Deborah Becker. Ja kui sa eksid, veendu, et su vabandus oleks lühike. «Lausel «palun vabandust, seda enam ei juhtu» on suur jõud,» lisas Becker.

Tagasi üles