Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Kuidas ma kaubanduskeskuse vahekäigus kosmeetikat müün

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Naine
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: SCANPIX

Kindlasti olete märganud kaubanduskeskustes kosmeetikalette, kus pea igale möödakõndijale püütakse juba kaugelt selgeks teha, et just see toode on talle ülivajalik. Ükskord, püüdes taas silmkontakti vältida ja päästva välisukseni jõuda, tekkis mõte, et huvitav, mida mõtlevad need inimesed ise oma tööst ja klientidest. Ühelt sellise müügiameti esindajalt õnnestuski Ilugurul sellesse küsimusse pisut selgust tuua.

Olen 20-aastane neiu ja töötan ülikooli kõrvalt kosmeetikamüüjana. Arvasin alati, et müügitöö on lihtne, sest see nõuab vaid head veenmis- ja suhtlemisoskust. Tegelikult läheb lisaks vaja ka väga head inimeste tundmist. Peab olema valmis erinevateks olukordadeks ja omama kiiret reageerimisvõimet ning oskust panna inimesi tootesse kiinduma.

Selle lühikese aja jooksul olen mõistnud, et müügitööd tehes tuleb pidevalt rolle muuta, et olla erinevatele inimestele meele järele. Raske on pidevalt ümber kehastuda ja leida kontakti inimesega, keda valdavad vastakad tunded.

Ette on tulnud palju nähvamisi ja olen palju ka sõimata saanud. Näiteks ütles üks naine otse välja, et ärge ajage mul südant pahaks, te müüte ju täielikku jama. Endal oli väike poiss käekõrval. Soovisin talle kena päeva ja naeratasin laialt.

Tegelikult teeb selline suhtumine väga nukraks, sest kas tõesti on vaja halvasti öelda inimesele, kes teeb lihtsalt oma tööd? Kas poleks targem rahulikult mööda kõndida ja mitte midagi öelda? Inimeste kohatu nähvamine rikub ära tuju ja töötahte. Kahjuks peab müügiinimene sellisest käitumisest üle olema ja kiirelt edasi tegutsema ning samal ajal enda tuju üleval hoidma.

Tegelikult kohtame selliseid inimesi iga päev. Minu töökaaslane sai sõimata vanemalt naisterahvalt, kes tuli söögiosakonnast, mõlema käe otsas kotid, ning karjus üle kaubanduskeskuse, et mis teil viga on, et kutsute mind sinna toolile istuma, et kas te siis ei näe, et mul on käed asju täis ja mul on paremat ka teha, kui teie toolile istuda.

Sellise ameti juures tuleb pidevalt ette kohtumisi nn seinast-seina inimestega. Kui kutsud kaugelt inimest, siis pole alati aru saada, millises olekus kodanikuga on tegemist. Tuleb hoolikalt jälgida ja mõelda, keda tasub tooteid proovima kutsuda ja keda tasub sel korral siiski vahele jätta.

Ühel päeval istus toolile ilmselgelt purjus tädi, kes otsustas sinna magama jääda. Oli tükk tegemist, et ta üles saada. Kolleegil juhtus aga selline lugu, et ta kutsus ühe eakama naise toolile ja see naine sõna otseses mõttes pissis tooli täis. Pärast kepsutas lõbusalt edasi ja töökaaslane jäi tema poolt maha jäetut «lõbusalt» koristama.

Tööl kuulen ka värvikaid ütlemisi. Näiteks ütles üks naisterahvas minu töökaaslasele, et meie oleme saksa kultuurist pärit ja mitte kuskilt Valdo Randpere Klubist, et võite sinatada. Üks vanem naisterahvas sõitles meid ükspäev, et mis te siin seisate ja tüütate inimesi, minge parem tööle või kooli.

Palju kliente on teismelised ja nendelt kuuleb ka vaimukaid ütlemisi, nii et tihtilugu tuleb naeru tagasi hoida. Näiteks ütles üks tüdruk, et peaasi, et see puuder mul näo peal nagu jahu välja ei näe, mingisugune surnumatja ma küll välja näha ei taha. Teinekord juhtus selline naljakas tüdruk mulle tooli, kes tahtis, et ma talle põsepunaga meigipõhja teeksin.

Tegelikult ei ole meil ainult naisklientuur, vaid ka mehed käivad tooteid proovimas. Enamasti ostavad nad küll ainult koorija, aga oli ka selline naljakas lugu, kus üks 20ndates poiss proovis meie kosmeetikat ja ostis 160 euro eest tooteid. Enne müüs ta oma vana kosmeetika linnatänavatel maha.

Poissmeesteõhtutel oleme ka välismaa mehi nalja pärast «kauniteks» ja «vastupandamatuteks» teinud, neile paneme tavaliselt paksult glitterit ja mingit kärtsu huulevärvi. Ühesõnaga, minu tööpäev kestab kuus tundi ja selle jooksul jõuab nii mõndagi huvitavat juhtuda.

Kuna tegemist on müügitööga ja raha saame müüginumbrite pealt, siis käib meie pisikese müügileti ümber pidev sagimine ja sahmerdamine. Kui klient meie juurde tuleb, on kõik töötajad tema ümber nagu mesilased ümber mesitaru. Kõik üritavad raha teenida ja klientide pärast käib omavaheline rebimine päevast-päeva.

Kuna meil on võimalik määrata hind nii-öelda näo järgi, siis üritatakse inimestelt võimalikult palju raha saada. Sellise ameti juures on lihtne ahneks minna. Eriti tõmmatakse alt just turiste, sest hinnale, mida neilt küsitakse, pannakse sageli mõnikümmend eurot juurde. Samas on see inimese vaba valik, kas ta ostab toote pakutud hinnaga või kaupleb hinnast alla.

Paljud siiski kauplevad ja tavaliselt saadakse toode kätte alghinnaga. Norrakaid pigistatakse kõige rohkem, sest nende jaoks on meie kosmeetika odav. Norras müüakse kosmeetikat kordades kallimalt. Eestlastele müüme tooted alghinnaga, sest tühjast kaevust juba vett välja ei ime.

Hinna otsustab tegelikult maaletooja ja see on täielikult tema õigus määrata tootele selline hind, millega ta soovib toodet edasi müüa, ning kui kliendile hind ei meeldi, siis tuleb lihtsalt otsida teine ja odavam toode. Tegelikult käib meie tooteid ostmas suur hulk püsikliente, kes on neid kasutanud mitu aastat järjest, ja nad on väga rahul, sest toode on kvaliteetne ja looduslik.

Leidub ka selliseid kliente, kes teevad tooteid maha, ja kui meik valmis ning nad tulemust näevad, puhkevad naerma, öeldes, et nad ei tunne iseennast peeglist äragi. Palju leidub inimesi, kes tahavad lihtsalt tasuta jumestust. Lõpuks nad ütlevad, et kirjutage mulle palun üles, mida te täpsemalt kasutasite, et ma tulen mõnel teisel päeval tagasi, kuid tavaliselt seda teist päeva ei tulegi. Seda öeldakse lihtsalt viisakusest.

Siiski leidub palju toredaid inimesi, kes oskavad tsiviliseeritud inimese kombel käituda ja ei hüppa oma tööd tegevatele teenindajatele turri kinni. Paljud teevad komplimente ja kiidavad tooteid maa ja taevani.

Toodete kohta ei öeldagi tegelikult ühtegi halba sõna, lihtsalt hind on mõne huvilise jaoks krõbedavõitu. Selleks, et teha head müügitööd, tuleb olla ise rõõmsameelne ja osata taluda ka tagasilööke. Et toodet usutavalt müüa, peab ise tootesse uskuma ja inimestele selgeks tegema, milleks ta seda toodet vajab.

Müügitööga olen saanud juurde palju enesekindlust ja tunnen, et suudan enda eest kindlamalt seista ja julgemalt inimestega suhelda. Olen saanud juurde palju uusi tuttavaid ja olen täiesti veendunud, et müügitöö tuleb mulle edaspidises elus ainult kasuks.

.

Tagasi üles