Kuidas see mehhanism inimorganismis töötab, pole selge, ja kui olekski, saaks sellest meile nii väga nauditava romantika surm. Ravimiteadus püüab küll välja töötada igasuguseid afrodisiaakume selle tunde kunstlikuks tekitamiseks, kuid on seni suutnud mõjutada ainult kehalist kiindumist ehk suguiha, kuid mitte hinge, mille olemustki ei suudeta kindlalt määratleda, ega mõistust.
Sotsiaalbioloogilises kontekstis on armastuse suureks missiooniks sobiva paarilise leidmine. Küllap on meie organismi peidetud senitundmatud sobivusandurid nagu veregruppidegi puhul, mis seletaksid, miks igaüks ei suudagi igaühesse armuda, kuigi on ehk tõesti olemas ka selline 0-grupi ehk kõigiga sobiva armuja tüüp.
Peale selle, et armastus on sobivuse indikaator, on ta ka sobivuse katalüsaator. Tunneteta egoist püüab kaaslast endale sobivaks muuta, armunud inimene on endale märkamatultki valmis ise muutuma teisele meeldivamaks.
Selle targutamise mõte on seletada, miks vastastikuses armastuses sündinud kooslus on sotsiaalselt püsivam, pedagoogiliselt kindlam ja eugeeniliseltki lootustandvam. Või õigemini vastupidi – perenõustajad ja psühholoogid näevad, et abielu-, pere- ja kasvatusprobleeme on tunduvalt rohkem kooseludes, mille minevikku ausalt vaadates me vastastikust armastust ei leia.
Ometi tekib kunagi olukord, kus tunne kui bioloogilise seisund stabiliseerub ehk armastus saab otsa. Probleemiks saab harjumus, üksluisus, igavus ning kunagine suur tunne meid enam koos ei hoia. Ilmselt on taas üks kõrgeltarenenud aju seletamatuid omadusi, et see bioloogiline (endokrinoloogiline) seisund on kasvatanud ajus seni leidmata asukohaga seoseid, mida psühholoogia nimetab vastastikuseks usalduseks ja vastastikusteks kohustusteks. Nii oleks armastuse sotsiaalbioloogilise missiooni lõpuks ka mõistusliku koosluse loomine.