Oled ehk isegi tööl kohanud õelaid naiskolleege, kellele meeldib teistega mängida piinavaid emotsionaalseid mänge. Oma käitumisega põhjustavad nad töökaaslastele mõttetult stressi ja vastumeelsust.
Kaheksa kõige vastikumat tüüpi tööl ja kuidas nendega hakkama saada
Raamatu «Working With Bitches» autor Meredith Fuller on psühholoogina töötanud üle 30 aasta. Patsiendid on talle sageli kurtnud, et tööl kiusavad neid naiskolleegid, et seeläbi oma tahtmist saada, kirjutab news.com.au.
Doktor Fuller intervjueeris raamatu tarbeks naisi nii Austraalias kui Ameerikas. Ta leidis, et tööl õelutsejad saab jagada kaheksasse peamisesse kategooriasse. «Mõelgem sellele, kuidas koolis tekivad grupid – sa kas kuulud mingisse gruppi või ei. On neid tüdrukuid, kes teistega ei räägi, norivad, itsitavad, kergitavad kulme või näitavad oma suhtumist mingil muul moel välja kehakeele abil,» selgitas Fuller.
Psühholoogi sõnul on olukord läinud mõneti hullemaks ebakindla ja konkureeriva tööturu tõttu. On naisi, kes tunnevad, et edukad naiskolleegid on neile ohuks – seda eriti siis, kui töökaaslasel on oskusi, millest neil vajaka. Sellele reageerivad hirmunud naised töökiusuga.
Kahtlemata oskab suurem osa naistest konkurentsi tundes võtta seda hoopis õppetunnina, kuid ebakindlad tahaksid enda arendamise asemel teise võimalused hävitada. Fulleri sõnul ajendab seda tegema perfektsionism, ärevus, alaväärsus, viha või omanditunne.
Välistaja on see, kes on nõus teiste naiskolleegidega suhtlema vaid siis, kui ta saab sellest isiklikult kasu. Vastasel juhul suhtub ta teistesse kui õhu raiskajatesse. Ta võib käituda, justkui sind poleks olemaski ja jätab seega ka edastamata väga olulist tööinformatsiooni.
Lahendus: ära jookse tal järel. Mida rohkem sa tema pilli järgi tantsid, seda enam ta sind ignoreerib. Kui ta on jätnud sind infosulgu, siis pead rääkima oma juhiga (või tema juhiga), et saaksid vajaliku info kätte, kuid hoia kõrvad lahti ja pane tähele ka teisi allikaid.
Ebakindel tahab kõiki õpetada ja juhtida, ta ei usalda kedagi ja arvab, et tema teab kõike kõige paremini.
Lahendus: ta on tavaliselt ärevil ja murelik, seda põhjustab tema perfektsionism. Et oma hirme peletada, vajab ta pidevalt tagasisidet. Seega võiksid talle oma tegemistest teada anda juba enne, kui ta seda ise küsima tuleb. Hoia oma töölaud puhas ja ole tööd tehes korrektne. Tee kindlaks, millist tulemust ta täpselt ootab, mis on talle oluline (tähtaeg vs kvaliteet jne). Kui näed teda oma lauale lähenemas, siis tõuse püsti, et ta ei saaks hakata üle su õla küünitama ja kuvarit piiluma. Ta lausa peab nokkima, seega - mida vähem ta su tööd kritiseerib, seda parem. Võta seda kiitusena. Hoolitse ise selle eest, et sõbrad ja töökaaslased annaksid sulle tagasisidet ja kiidaksid sind, kui oled millegagi hästi hakkama saanud.
Mürgine on kahepalgeline mängija, keda ei tohiks kunagi usaldada. Ühel hetkel ta lipitseb ja on nagu su parim sõbranna, kuid siis juba klatšib sind kööginurgas taga.
Lahendus: hoia temast eemale nii otseses kui ülekantud tähenduses. Kui oled talle füüsiliselt lähedal, on tal lihtsam sulle külje alla pugeda ja sinust energia välja imeda. Ta ajab sind oma negatiivsusega lihtsalt närvi. Ära mine tema klatšiga kaasa ja ära pane tähele ta mitmetähenduslikke väljaütlemisi.
Nartsissist on enesekeskne egoistlik õelutseja, kes eeldab, et kõik peavad teda imetlema. Teda ei huvita ettevõtte edu, vaid oma välimus ning ta tahab, et sa toidaksid ta ego.
Lahendus: Ära eelda eriti midagi, kui üldse. Kui te peate koostööd tegema, siis loodab ta, et saab võimaluse korral au töö eest endale, et ise rambivalguses särada. Kui ta seda tähelepanu ei saa, hakkab ta mossitama, muutub väiklaseks ja ta motivatsioon langeb. Pane tähele, et sa ei muutuks tema abiliseks, kes hakkab talle isiklikke teeneid tegema. Koostöö temaga võtab tavalisest pisut kauem aega.
Karjuja nutab, et saada tähelepanu, lõugab, et hirmutada, kriiskab, et solvata ja siis karjub lisaks veel natuke. Nii igaks juhuks.
Lahendus: nõnda käituvad näiteks kaheaastased põnnid poes. Nutikad lapsevanemad seisavad veidi eemal, hingavad rahulikult ja ootavad või keelduvad selles osalemast. Pole mitte mingit mõtet temast üle karjuda – tal on rohkem kogemusi. Oleneb töökohast - kui sul on võimalik, siis mine eemale. Olukorda võib neutraliseerida ka huumor. Ära ole talle liiga lähedal ja hoidu ukse poole, ära lase tal end nurka suruda. On ka võimalik, et tal pole endal õrna aimugi, kui ebaviisakas ta on, sest talle pole seda kunagi öeldud. Inimesed kardavad karjujaid, pealegi eeldavad nad, et keegi on selle juba teemaks võtnud, kuid tulemuseta. Võib-olla on ta selline olnud juba pikka aega ja tundub, et asi pole sekkumist väärt. Mõnikord võib sõbralikust tagasisidest olla palju abi. Ära unusta, et suur viha varjab sageli midagi muud (näiteks solvumist).
Valetaja teab kõige paremini, kuidas end välja vabandada, hämada ning oskab mängleva kergusega töökaaslastega manipuleerida.
Lahendus: ära kunagi usalda teda. Ära jää temaga kunagi üksi – ta pöörab kõik öeldu või tehtu sinu vastu. Talle meeldib see mäng ja enamasti jääb tema peale. Tuleb aeg, kui talle saadakse jälile, kuid sa ei taha olla see, kes tema peale kaebab.
Ebakompetentne töötaja on see, kel pole piisavalt teadmisi, ta pole pädev ja tal puudub tööeetika. Ta lükkab oma töökohustusi sinu kaela või võtab sinu tehtud töö eest au omale, et ise parem paista.
Lahendus: ta on ülbe, et ennast kaitsta või siis ta lihtsalt ei tea, mida ta ei tea. Ta kahtlustab, et kõik su nõuanded on selleks, et teda halvas valguses näidata või et sa tahad taga võistelda selmet teda toetada. Kui tahad teda aidata, siis tee seda läbi neutraalsete kanalite.
Mitte-õelutseja võib käituda kahetsusväärselt või ebameeldivalt, sest tahab kõigest oma tööd hästi teha.
Lahendus: jälgi enda käitumist. Ära kanna oma laiskust, tüdimust, tähelepanupuudust ja käitumist talle üle. Õpi talt.