Kuidas kaotada piinlikku vaikust

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

See hetk võib sind tabada iga kell –firma bossiga lifti oodates, kolleegiga lõunatades, peika vanematega autos sõites... Pärast enda tutvustamist ja viisakuste vahetamist saavad ideed otsa ning sind tabab paanika: «Mida nüüd öelda?»

Kas tuleb tuttav ette? Usu meid, sa pole ainus. Peaaegu kõik on kogenud ebamugavat vaikust ja liiga pikki pause. Väikese ettevalmistuse abil saad aga vestlust jätkata ka pärast viisakuste vahetamist. Järgi meie nõuandeid.

Äriüritus

Algul tundub kõik lihtne. Võtad istet inimese kõrval, kes ei vahi tühja pilguga oma telefoniekraani, tutvustad end ja tema teeb sama. Võib-olla räägite veel veidi liiklusest, ummikutest teel konverentsile või erakordselt ilusast ilmast. Veidi aja pärast leiate end aga tupikust, vahtides tuimalt enda ette ja soovides, et oleksite kuskil mujal.

Raamatu «The Fine Art of Small Talk» autor Debra Fine ütleb, et parim viis takerdunud vestlusest välja tulla on rääkida teemal, mis teid mõlemaid huvitab –ärist. Te pole ju seal, et uurida, kas keegi kohalviibinutest on viimasel ajal mõnda head filmi näinud või kuidas kellegi lastel läheb. Nii et esita küsimusi, mis sind ka tegelikult huvitavad: kuidas läheb sinu vestluskaaslase firmal, milline mõju on olnud majanduslangusel, kas on kerge leida kogenud töötajaid ja uusi kliente, millised on strateegiad, et kehva majandusolukorraga toime tulla... Kui tahad kohata veel oma ala inimesi, uuri, kas ta teab mõnda head konverentsi, teemakohast üritust või võrgustikku, millega tasuks liituda.

Sa ei pea ütlema, et sinu ettevõttel läheb halvasti või tunned hirmu, et varsti asendatakse sind arvutiga. Võta hoiak, et oled huvitatud sinu alal toimuvatest uutest trendidest ning uuri oma kaaslase arvamust muutuste kohta. «Olen kuulnud, et paljud sotsiaalmeedia eksperdid on kaotanud oma töö. Mis sa arvad, kas Twitteri aeg on möödas?» Kohtle oma vestluspartnerit nagu asjatundjat, sest seda ta tõenäoliselt ka on (ja kui ka ei ole, naudib ta sinu suhtumist).

Firmapidu

Enamik inimesi arvab, et firmapidu on suurepärane võimalus süüa ilma rahata, juua kolleegidega tasuta kokteile ning kanda totakat lipsu. «Networking for People Who Hate Networking» autor Devora Zark arvab, et tegelikult pole firmapidu kunagi päris pidu: «See on särav ja lõbus tööüritus.»

Tegemist on parima võimalusega tutvuda inimestega teistest osakondadest − ülitarga tšikiga turundusest, uusi talente otsiva ülemusega, sümpaatse kutiga raamatupidamisest... Ent kuidas alustada? Isegi kui suudad end sisse vingerdada nende vestlusringi või satud olulise inimese taha söögisabasse, on sul siiski vaja vestlusteemat.

Just seetõttu peaksid enne tähtsat pidu viima end kurssi firma uuenduste ja uudistega, et teaksid paremini kolleegide ja ettevõtte viimase aja saavutustest. «Võtsid firmameeskonnaga osa «Teeme ära!» aktsioonist. Kuidas teil läks?» Või: «Nii tore, et teie tiim võitis firmasisese konkursi. Arvatavasti kulus selleks päris mitmeid magamata öid?»

Ka pressiteated ja aastaaruanded annavad sulle mitmeid vihjeid jutu alustamiseks. «Oled sa proovinud meie uut telefoniaplikatsiooni? See näitab kõiki firma harukontoreid üle maailma. Mul polnud aimugi, et meil on osakond Tuneesias!»

Trikk peitub teise inimese arvamuse küsimuses. Anna talle veidi eelinfot, et ta oskaks midagi vastata. «Oled sa juba kuulnud ettevõtte uuest rohelisest strateegiast? Lugesin, et mõnedes meie vabrikutes hakatakse kasutama tuuleenergiat.»

Muidugi ei pea sa rääkima ainult tööst ja võid teeselda, et viibid päris peol. See tähendab, et hoia silmad lahti kõige suhtes, mis on väärt kommenteerimist, alates kellegi uuest nutitelefonist kuni restorani ägeda sisekujunduseni. «Nii põnev vana maal on siin seinal. Mis sa arvad, millest sellel olevad inimesed mõelda võisid?» Kui suudad oma kaaslase jaoks teha peost lõbusa ja lõõgastava ajaviite, võid kindel olla, et kontorisse jõudes on sul olemas liitlane.

Peika sõpradega spordipubis

Sa armastad oma meest ja tema armastab sporti. Sama teevad ka tema 12 parimat sõpra. On äge, kui ta tahab, et tuleksid temaga Väga Olulist Mängu vaatama, ent puhtakujuline spordiõhtu võib kiiva kiskuda nende jaoks, kes ei tee vahet kaitsjal ja ründajal.

Teine probleem peitub mängus endas. Andunud spordifännid hakkavad turtsuma, kui keegi võtab jutuks viimase «Videviku»-saaga filmi, samal ajal kui nende kangelased ekraanil triblavad ja kaitsevad. Kui gäng on spordist hüpnotiseeritud, soovitame sul püsida ärkvel (võta tass kohvi) ja mõelda küsimustele, mida esitada reklaamipausidel ning vaheajal. «Tegemist peab olema sisuliste küsimustega, mitte «Mis värvi meie meeskond on?»,» soovitab raamatu «The Art of Mingling» autor Jeanne Martinet. Küsi kohtuniku tehtud kummalise žesti kohta või uuri, mida võõras termin tähendab. Kuni sa ei sega mängu, on poisid õnnelikud, et saavad sulle oma teadmisi jagada. «Mehed armastavad väga spordist rääkida ja mänguolukorda selgitada,» sõnab Martinet.

Kui jutt läheb statistikale ja edetabelitele, püüa mitte kaotada entusiasmi ning proovi juttu väikeste vihjetega hooajaseisust eemale viia. Kui ütled: «Uskumatu, kui tume maa on minu jaoks jalgpall,» võid loota, et nad saavad vihjest aru. Kui ei saa, ära muretse, nad ei ürita sind eemale tõugata. Nad lihtsalt ei suuda ette kujutada, et leidub inimesi, keda nende lemmiku karjäär 100 protsenti kaasa ei haara. Veel üks strateegia: proovi leida seltskonnast inimene, kes on kõige vähem huvitatud ekraanil toimuvast. Kui sellise leiad, uuri, kuidas ta teistega tutvus (kui läheb hästi, ei ole see seotud millegi loopimise, löömise või püüdmisega).

Lõuna tüdrukutega

Lõunapausid on suurepärased hetked vanade sõpradega kohtumiseks ja uute leidmiseks. Oleks vaid rohkem aega! Et võtta lõunast maksimumi, mõtle enne kontorist lahkumist, keda sa söömas kohtad. Kas see keegi sai hiljuti lapse või kaua oodatud ametikõrgenduse? Alusta sõnadega: «Viimane kord, kui nägime, valmistusid tähtsaks ettekandeks, kuidas sul läks?» Ta on meelitatud, et seda mäletad, ning naudib kõigi eelduste kohaselt oma tähelennust rääkimist.

Selle asemel et küsida, kuidas läheb või kuidas tööl on (vastuseks saad reeglina «hästi» või «pole viga»), soovitab Fine öelda: «Vii mind uudistega kurssi. Räägi, mis on vahepeal toimunud?» Nii annad talle võimaluse kõneleda hiljutisest korteriostust või uuest tüübist, kellega ta on paar korda väljas käinud.

Kui vestlus läheb igavaks, muuda teemat. Martinet pakub selleks kahte strateegiat. Esimene neist on sillameetod: kui keegi vatrab lõputult kotidisainerist, kellest sa kunagi midagi kuulnud pole, ütle näiteks: «Mu kolleeg ostis endale Rooma reisilt väga kihvti koti. Oled sa kunagi Roomas käinud? Olen kuulnud, et seal on imeilus.»

Teine variant: lase kelneril teha kogu töö. Iga kord, kui ta tuleb teie klaase täitma või toob lauda uue roa, vajutab ta põhimõtteliselt reset-nuppu. Just siis on õige hetk muuta jututeemat. Küsi lauanaabrilt, kas ta on juba käinud suusatamas või mõnel ägedal vabaõhuüritusel? On üsna tõenäoline, et sa pole ainus, kes tahaks rääkida millestki muust.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles